Pfaffenhofen mieste Vokietijoje įsikūrusi BurgerEnergie atsinaujinančių išteklių energijos bendrija saulės elektrinės įrengimui panaudojo miesto traukinių stoties automobilių stovėjimo aikštelę. 2012 metais miesto savivaldybė nusprendė atidaryti papildomą “Pasistatyk ir Važiuok” tipo aikštelę. Šia galimybe pasinaudojo vietinė atsinaujinančių išteklių energijos bendrija ir susitarė su savivaldybe, kad ant aikštelėje esančio stogo skirto apsaugoti automobilius bus įrengta 283,5 kWp galingumo saulės šviesos energijos elektrinė.
BurgerEnergie pakvietė bendrijos narius ir miesto gyventojus finansiškai prisidėti prie šio projekto įgyvendinimo “paskolinant” nuo 1 000 eurų saulės elektrinės įrengimui. Projekto iniciatoriai sudarė sutartis su bendrijoje dalyvauti norinčiais gyventojais, kuriems buvo pažadėta grąžinti pasiskolintus pinigus per 18 metų su 3% metinėmis palūkanomis. Viso projekto išlaidos sudarė 710 000 eurų. Šios išlaidos įtraukia ne tik saulės modulių įrengimą, bet ir bendrijos administravimą bei elektrinės priežiūrą.
Tai tapo pirmuoju AIE bendrijos projektu įrengtu automobilių parkavimo aikštelėje Vokietijoje.
Ar apsimoka įrengti saulės elektrines automobilių aikštelėse?
Saulės elektrinių įrengimas miestuose (pavyzdžiui, ant automobilių stovėjimo aikštelės ar daugiabučio stogų) ne tik apsimoka finansiškai, bet ir leidžia utilizuoti kitaip nenaudojamus paviršius. Modeliuojant panašaus dydžio elektrinės įrengimą Vilniuje reikia atsižvelgti į mažesnį saulės spinduliuotės kiekį. 283,5 kWp galingumo saulės elektrinė, pakreipta 10° kampu per metus pagamintų apie 240,99 MWh arba 240 990 kWh energijos.
BurgerEnergie bendrijos pateiktame pavyzdyje pagaminta elektra buvo paduodama tiesiai į elektros tinklą. Šiuo atveju saulės projektų vystytojas arba atsinaujinančių išteklių energijos bendrija turėtų prisiimti balansavimo atsakomybę. Pagal dabar rinkoje esančias kainas, šiuo metu pagaminta elektros energija yra superkama už 164,71 Eur už 1 MWh (balansavimo paslauga įtraukta). Todėl prie dabartinių kylančių elektros energijos kainų tokia elektrinė uždirbtų apie 39 693 eurų per metus. Šiuo atveju tokia saulės elektrinė įrengta Vilniuje atsipirktų per truputi mažiau nei 18 metų, be papildomo paskatinimo. Su papildomu finansavimu AIE bendrijoms, elektrinės atsipirkimas galėtų nukristi iki mažiau nei 10 metų. Vis gi, saulės šviesos energijos elektrinės atsiperka daug greičiau, jei jų pagaminta elektros energija yra suvartojama vietoje.
Saulės elektrinės įrengtos automobilių stovėjimo aikštelėse galėtų teikti elektros energiją šalia esantiems prekybos centrams ar daugiabučių namų kompleksams. Jei elektrinė yra įrengiama pasinaudojant gaminančio vartotojo modeliu jos atsipirkimas priklauso nuo momentinio elektros energijos suvartojimo. Pavyzdžiu pasirenkame daugiabutį namą Blindžių g. 7, Vilniuje. Šis namas turi 32 butus ir 312m2 automobilių stovėjimo aikštelę.
Vidutinis namų būstas Lietuvoje suvartoja apie 1 200 kWh, todėl šis namas suvartotų apie 38 400 kWh elektros energijos per metus. Panaudojant 70% visos aikštelės ploto saulės moduliams ant automobilių aikštelės stogo, būtų galima įrengti 37 kWp galios saulės elektrinę. Ši saulės elektrinė per metus pagamintų apie 31 453 kWh elektros energijos. Galima spėti, kad apie 20% šios energijos bus suvartojama vietoje (6 290 kWh), o likusi energija bus atiduota saugoti. Saugojimo mokestis žemos įtampos tinkluose 2022 m. buvo 0,037 EUR/kWh.
Remiantis dabartinėmis elektros kainomis (apie 0,3 EUR/kWh) su saulės elektrinės pagaminama elektra bus sutaupoma apie 8 500 eurų per metus (6 290 kWh x 0,3 EUR/kWh + 25 163 kWh x (0,3 EUR/kWh – 0,037 EUR/kWh) = 8 504,87 EUR).
Tokios elektrinės ir aikštelės stovėjimo konstrukcijos įrengimas atsieitų nepigiai. Fotovoltinių modulių su inverteriu kaina svyruoja nuo 1000 iki 1200 eurų per įrengtą kWp. Srovės keitiklis – nuo 100 iki 180 EUR/kWp, o pamatų įrengimo darbai tarp 300 ir 700 EUR/kWp. Mokestis prižiūrėti tokiai elektrinei sudarytų apie 0.8 % visų išlaidų. Remiantis BRE įmonės, kuri įrenginėja saulės šviesos energijos elektrines automobilių saugyklose Didžiojoje Britanijoje, skaičiavimais, tokios automobilių saugyklos įrengimo vidutinė kaina – 1800 EUR/kWp. Pateiktame pavyzdyje, saulės šviesos energijos elektrinės įrengimas kainuotų apie 66 600 eurų. Tokia aikštelė Blindžių gatvėjė atsipirktų beveik per 8 metus be papildomos paramos. Elektrinės atsipirkimas galėtų būti sutrumpintas pastatant elektromobilių įkrovimo stoteles arba parduodant perteklinę elektros energiją šalia esantiems daugiabučiams, taip padidinant elektros suvartojimą vietoje.
VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia aplinkos ministerija keisti statybos techninius reglamentus nustatant privalomą saulės šviesos energijos elektrinių statybą atvirose automobilių stovėjimo aikštelėse prie daugiabučių namų ir visuomeninės paskirties pastatų bei numatyti atitinkamas skatininimo priemones daugiabučių namų gyventojams, kurios užtikrintų adekvatų saulės šviesos energijos elektrinės įrengtos atvirojo tipo automobilių saugykloje atsipirkimo laiką.