Milijonai iššvaistomi biodegalams

Biodegalai prisideda prie aukštų kuro kainų

Pastaraisiais metais Europoje biodegalai buvo pastoviai brangesni nei iškastinio kuro degalai.

Iškastinio kuro (dyzelino ir benzino) didmeninių kainų (JAV doleriai/tonos ekvivalentui) palyginimas su biodegalais (FAME: Riebalų rūgščių metilesteriai, PME: Palmių aliejaus metilo esteris, SME: Sojų aliejaus metilo esteris, TME: Taukų metilo esteris, UCOME: Naudoto kepimo aliejaus metilo esteris, T1: Į ES importuotas bioetanolis, T2: ES pagamintas bioetanolis).

Gan stabiliais 2018 ir 2019 m. biodyzelinas (FAME) lyginant su dyzelinu didmenoje kainavo 72 % daugiau (lyginant pagal energetinę vertę). Importuotas bioetanolis kainavo maždaug 45 % daugiau, o vietinis daugiau nei du kartus. Poveikis dramatiškai pasikeitė kuomet prasidėjo Covid pandemija. Iš pradžių kaina sumažėjo, o po to etanolio kaina šovė į viršų dėl labai išaugusios dezinfekuojančių skysčių paklausos. 2021 metais tiek iškastinių degalų tiek biodegalų kaina reikšmingai didėjo. Rusijai pradėjus karinę agresiją prieš Ukrainą visų degalų kainos toliau reikšmingai padidėjo ypač biodegalų. 2022 metų gegužę augaliniai aliejų biodyzelinas (FAME) atitinkamai kainavo beveik 100 % daugiau nei iš naftos pagamintas dyzelinas, o biodegalai pagaminti iš taukų ar panaudoto kepimo aliejaus kainavo beveik 130 % daugiau.

Šalys visoje Europoje šiuo metu yra susirūpinusios dėl aukštų maisto ir degalų kainų bei imasi veiksmų. Kai kurios, pvz.: Suomija, Čekija, Latvija ar Kroatija atsisako reikalavimų maišyti biodegalus, kitos, pvz.: Vokietija, Norvegija, Švedija ar Belgija, pakeičia pirmos kartos biodegalus antros kartos biodegalais, pažangiaisiais degalais ir elektra iš atsinaujinančių šaltinių.

Didmeninių degalų kainų 2018/2019 palyginimas su 2022 gegužės mėnesiu:

 2018/2019 kaina (USD/te)2018/2019 biodegalų priemoka (%)2018/2019 kaina (USD/te)2020 gegužės biodegalų priemoka (%)2022 gegužės ir 2018/2018 kainų santykis
FAME1023722244972.19
PME857441944712.27
TME11128725951282.33
UCOME11639626071292.24
T1 Etanolis881451903652.16
T2 Etanolis123410323281021.89
Dyzelinas5941140 –1.89
Benzinas6071153 –1.90

Biodegalų kainų evoliucija rodo, kad jie didina degalų kainas vartotojams. Prasidėjus karui Ukrainoje, jie dar reikšmingiau prisideda prie kainos didėjimo, nes prie išaugusios naftos kainos dar labai stipriai išaugo ir žemės ūkio produktų kaina.

Kaip tai atsiliepia vartotojams?

Skaičiavimams bus imami 95 benzinas (E0 ir E5) bei dyzelinas (B0 ir B7):

 2018/20192022 gegužė
Benzinas (E0 be biodegalų)6071153
Benzinas (E5 su ES pagamintu etanoliu)614.91167.6
Priemoka už biodegalus benzine1.3 %1.3 %
Dyzelinas (B0 be biodegalų)5941140
Dyzelinas (B7 su FAME)614.21195.8
Priemoka už biodegalus dyzeline3.4 %4.9 %

Skaičiavimai padaryti atsižvelgiant į skirtingą energetinį tankį litre biodegaluose ir naftos produktuose. Gaunasi, kad tiek su E5 tiek su B7 galima ženkliai mažiau nukeliauti su transporto priemone:

 MJ/kgMJ/l
Biodyzelinas37.233.1
Dyzelinas43.135.9
Dyzelinas (B7 su FAME)42.735.7
Energetinis praradimas naudojant B7-1 %-1 %
Etanolis26.821.3
Benzinas43.232.1
Benzinas (E5 su ES pagamintu etanoliu)42.431.6
Energetinis praradimas naudojant E5-1.9 %-1.9 %

Vartotojas 2022 m. gegužę įsipylęs E5 benzino lyginant su įprastiniu benzinu sumokėjo preliminariai maždaug 1.3 % daugiau ir galėjo nuvažiuoti net 1.9 % mažiau. Atitinkamai vartotojas įsipyles B7 sumokėjo 4.9 % daugiau, o galėjo nuvažiuoti 1 % mažiau.

Remiantis Aplinkos apsaugos agentūros pateikiamais 2020 m. duomenimis dėl biodegalų naudojimo, gaunasi, kad 659 TJ etanolio ir 3 551 TJ biodyzelino. Perskaičiuojant pagal naftos ekvivalentą (41.868 GJ tonai) gaunama, kad LT rinkoje parduota 15 734 Mte etanolio ir 84 814 Mte dyzelino. Skaičiuojant 2018/2019 metų kainomis toks kiekis reikštų daugiau nei 40 mln. JAV dolerių permoka. Perskaičiuojant 2022 metų gegužės kainomis, permoka siektų virš 100 mln. JAV dolerių per metus.

Didžioji dalis lėšų susijusių su biodelais yra ne prisidedančios mažinant šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą transporto sektoriuje, bet atvirkščiai – trukdo klimato sprendimų pastagoms, žaloja gamtą ir biologinę įvairovę bei kai kuriose pasaulio dalyse net prisideda prie žmonių teisių pažeidimų.

Ateities kryptis – elektrifikacija

Biodegalai niekada neturėjo daug prasmės. Jie yra blogiau klimatui, blogiau biologinei įvairovei ir prisideda prie aukštesnių maisto kainų. Biodegalai iš gyvūninių riebalų (taukų) remiasi pramonine gyvulininkyste, kuri turi labai neigiamą poveikį klimatui ir gamtai bei pačių gyvūnų gerovei. Didelė gyvūninių riebalų dalis taip par yra pageidaujama žaliava kitose pramonės šakose, pvz., naminių gyvūnų pašarų gamyboje. Naudotas kepimo aliejus kaip žaliava neturi tokio neigiamo poveikio, bet jo tiekimas yra reikšmingai apribotas. Europa jau dabar importuoja daugiau nei pusė panaudoto aliejaus biodyzelino gamybai.

Už visus biodegalus kaip rodo skaičiavimai moka vartotojams. Jau dabar ES yra priimtas sprendimas, kad nuo 2035 metų nebebus pardavinėjami nauji automobiliai su vidaus degimo varikliu. Kasmet iš vartotojų kišenių skiriami milijardai biodegalų maišymai į iškastinį kurą nukreipia ne tik lėšas bet ir pratęsia naftos naudojimą. Daug efektyviau būtų, jeigu tie vartotojų sumokami milijardai keliautų į elektromobilumo skatinimą. Tai, visų pirma, infrastruktūros kūrimą (pakrovimo stotelių tinklą) ir elektromobilių įsigijimo subsidijavimą.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia aplinkos ir energetikos ministerijas bei Lietuvos Respublikos Seimą imtis reikšmingų alternatyviųjų degalų įstatymo pertvarkų, kad mobilumas taptų tikrai tvarus t.y. varomas elektra iš atsinaujinančių išteklių.