DAUGKARTINIAI PRODUKTAI: ką nuolat naudoja žmonės, atradimai ir ZW parduotuvių įžvalgos

Aš ir mano ne visi daugkartiniai daiktai

Zero waste (toliau – ZW) terminas daliai žmonių jau nebe naujiena. Judėjimas, gimęs iš poreikio mažinti plastiko taršą, jau iš lėto tampa įstatymų ir sisteminių pokyčių dalimi. Nors dar yra nemažai ką nuveikti, šiame straipsnyje mes norime pasidžiaugti ir pasidalinti tuo, ką daugkartinio naudojimo renkasi žmonės, kokius netikėtus atradimus jie padarė, kas perkamiausia ZW parduotuvėse bei kokios jų įžvalgos.

Asmeniškai pakalbinome 6 parduotuvių atstovus (Nula, Urban Earth Lovers, Kvapų namai, Reset, Basa Žemė, Alpana Unpacked) bei 39 planeta besirūpinančius žmones per apklausą. Iš respondentų ~80 proc. yra moterys, 67 proc. tarp 28 ir 44 metų, ~36 proc. gyvena Vilniuje (kiti- įvairiuose miestuose bei apie 17 proc. – rajonuose ir kaimuose). Kai kuriuos atsakymus analizavome bendrai, kai kuriuos pristatysime tik iš parduotuvių patirties.

KAS YRA ZW GYVENSENA IR KO TRŪKSTA

Pirmiausia bandėme suprasti, kas apklaustiesiems yra ZW gyvensena ir ko trūksta. Atsakymai parodė tokį vaizdą. ZW yra minimalistinis gyvenimas su kuo mažesniu kiekiu atliekų (ypač vienkartinių prekių, maisto pakuočių). Tai yra tvarus daiktų naudojimas: mainymasis, taisymas, pernaudojimas ir papildomas naudojimas kitai paskirčiai. Tai yra vartojimo mažinimas ir iš esmės sąmoningas vartojimas. Tai yra resursų taupymas, klimato kaitos paisymas, atsakinga mityba. Tai yra gyvenimas, kur jaučiame, jog esame gamtos dalimi, rūpinamės gyvūnais, švara. Tai yra vietinių resursų tiekimas ir bendruomenės kūrimas. Tai yra paprastenis ir tikresnis gyvenimas. Tai yra daikto naudojimas kol jis visiškai suyra. Tai yra taupumas. Tai yra griežtas dvigubų pakuočių ar visiškas pakuočių atsisakymas. Tai efektyvus rūšiavimas ir perdirbimas. Tai tvarus judėjimas. Tai nėra radikalus sprendimas, tai yra pastangos gyventi su kuo mažiau šiukšlių. Tai protingas gyvenimas. Tai atsakomybė.

O labiausiai – tai yra ateitis, kuri kol kas atrodo kaip utopija, bet į kurią pats laikas keliauti sparčiu žingsniu.

Aišku ZW/Reuse pasaulis dar atrodo kaip utopija dėl to, jog žmonėms trūksta įvairių dalykų. Apklaustieji bei parduotuvės paminėjo gausybę tobulinimo vietų, kurias aš sugrupavau į kelias stambias kategorijas.

Pirmoje vietoje atsidūrė ZW apsipirkimo sistemos plėtra (38%). Deja, nepaisant turgaus, turgelių, kepyklų, palaidų vaisių ir daržovių bei riešutų ir džiovintų vaisių, kuriuos galima rasti daug kur, ZW parduotuvės* yra susikoncentravę keliuose miestuose (daugiausia – Vilniuje). Kol kas Vilnius, ko gero, (gal dar Panevėžio parduotuvė BePakuotės?) yra vienintelė vieta Lietuvoje, kur galima pasipildyti valiklių bei prausiklių į savo tarą**. Ir tame pačiame Vilniuje yra tik dvi ZW parduotuvės bei 2 Hyper RIMI, siūlantys papildymus. Be to, jog trūksta pačių apsipirkimo galimybių tiek miestuose, tiek regionuose, bei kol kas ZW apsipirkimo integracijos į konvencinę prekybos sistemą pilotinį projektą pasiūlė tik Hyper RIMI, dar žmonėms norėtųsi didesnės daiktų/ palaidų maisto produktų pasiūlos (daugkartinių daiktų, kosmetikos be pakuotės, tvarios kanceliarijos). Tai pat, kai kurių ZW apsipirkinėjimo elementų visai nėra, o kaip būtų šaunu turėti: skysčių dispenserių, maisto pristatymo daugkartiniuose indeliuose,  vietinių produktų tiekimo.

*ZW parduotuves turime omenyje, jog galima rasti įvairesnių bepakuočių produktų: kruopų, makaronų, saldumynų, šampūnų papildymų ir pan.

**dar Kaune galima rasti poros Uoga uoga produktų papildymų ir Kaune bei Klaipėdoje Kvapų namus su grąžinama tara.

Antroje vietoje (17 proc.) atsidūrė informacijos ir viešinimo trūkumas. Kaip viena apklaustoji pasakė, šiuo metu ZW „asocijuojasi su “kraštutinių”, teisuoliškų pažiūrų žmonėmis ir kategoriškumu (arba užsiimi ZW, arba nemyli Gamtos, Žemės ir per tave planeta išnyks, kažkas panašaus su supermamytėmis)“, o labai norėtųsi, jog ZW būtų kasdieniškas paprastesnis požiūris į gyvenimą. Norisi ne tik paprastos informacinės bazės, kaip lengvai pritaikyti ZW savo gyvenime, kaip ir kur patogiau keistis daiktais, kam ko reikia, bet ir politikų, garsių žmonių kalbėjimo apie tai, kodėl svarbu gyventi tvariai ir kas yra žaliasis smegenų plovimas.

Taip pat viena iš opiausių ZW gyvensenos temų yra kaina (11%). Nepaisant turgų, turgelių ir medžiaginių maišelių, daug kur ZW gyvensena yra prabangos reikalas. Pagerinti situaciją galėtų daugkartinių sistemų ekonominės paskatos, vienkartinių gaminių draudimas, darantis įtaką daugkartinių produktų pasirinkimui įvairiomis kainomis atsiradimui, vienkartinių prekių ir pakuočių gamintojų apmokestinimas ir kt. Kai kurie iš šių paminėtų priemonių įsigalios nuo šių metų liepos mėn. (pagal vienkartinių gaminių draudimo direktyvą) , bet dauguma NVO nepatenkintos politinių institucijų griežtumo trūkumu – ypač kai eina kalba apie gamintojų atsakomybę. Be to, industrija nuolat stumia pokyčius atgal.

KĄ ŽMONĖS NAUDOJA NUOLAT ir KAS PERKAMIAUSIA

Šitas klausimas yra mano mėgstamiausias. Pati keitusi gyvenseną po truputį, labai norėjau sužinoti, ką kiti jau naudoja pastoviai. Kaip ir galima buvo tikėtis, šiuo metu žmonės labiausiai įpratę naudotis medžiaginiais maišeliais apsipirkinėjimui. Smagu matyti, jog dalis respondentų su savimi nuolat nešiojasi daugkartinį puodelį bei gertuvę ir stengiasi nenaudoti vienkartinių maisto indelių, o renkasi daugkartinius.

Džiaugiuosi, jog į TOP 8 pateko mėnesinių priemonės. Daugiausia paminėjimų sulaukė medžiaginiai mėnesinių įklotai, tada taurelė ir galiausiai mėnesinių apatiniai. Nemažai merginų užsimena, jog jos buvo maloniai nustebintos, kad pokytis iš vienkartinių menstruacinių produktų į daugkartinius įvyko lengviau nei įsivaizdavo, o dabar nė už ką negrįžtu atgal. Tą patį daug kas sakė ir apie metalinį skustuką.

Tarp įdomesnių produktų buvo paminėti vystyklai (sakė 2 vaikus taip išaugino), pakraunamos baterijos (kodėl aš nepagalvojau apie tai?!), savos gamybos ir pernaudojamos taros kvapas automobiliui.

Kalbant apie perkamiausias daugkartines priemones, bent dvi parduotuvės tarp TOP 5 perkamiausių paminėjo skustukus, mėnesinių taureles, bičių vaško drobeles, bambukinius dantų šepetėlius bei medinį šepetį indams plauti.

Bent 2 parduotuvių paminėtos TOP 5 perkamiausios prekės

Kiti išvardinti daugkartiniai produktai: mėnesinių apatiniai, įklotai, makiažo valymo padeliai, daugkartinės kaukės ir filtrai bei šiaudeliai. Iš suyrančių produktų kiti perkamiausi yra: virtuvės valymo priemonės, kietasis šampūnas, indų plovimo muilas, dezodorantas suyrančioje pakuotėje, dantų pastos tabletės, peiliukai skustuvams, kosmetikos papildymai bei muilai.

ATRADIMAI

Keisdama gyvenseną į daugkartinio naudojimo, aš asmeniškai išgyvenau kelis atradimus:

  1. Stiklinė vandens gertuvė nėra per sunki net ją nešantis į žygį.
  2. Mėnesinių apatiniai yra seksualūs ir patogūs, o plovimas muilu pasidarė paprasta ir lengva kaip rankų plovimas.
  3. Metalinis skustukas tikrai nėra toks žalojantis kaip atrodo, o pagalvojus, kiek išvengiau plastikinių jų, tai šypsausi besiprausdama.

Tiek apklausos respondentai, tiek parduotuvių įkūrėjai ir darbuotojai pasidalino savo atradimais. Tikriausiai nenustebote, jog dažniausiai buvo paminėti menstruacinė taurelė ir skustukas. Kodėl jie tampa atradimais? Metalinis skustukas bei menstruacinės priemonės yra nemažos investicijos ir iš pirmo žvilgsnio atrodo labai nepatogūs. Bet tiesa ta, kad kelis kartus išbandžius, pasidaro keista, kodėl tų daiktų nenaudojome anksčiau.

Kiti atradimai buvo susiję su apsipirkinėjimu: maišeliai biriems produktams bei pirkinių maišeliai. Mane šiek tiek nustebino, jog pirkinių maišelis atsidūrė šioje grafoje, bet turėkime omenyje, jog apklausoje dalyvavo įvairaus pažangumo ZW gyvensenos puoselėtojai – kai kurie tik pradedantieji, kai kurie jau nemažai metų taip gyvenantys.

Dalis repondentų pasidžiaugė, kaip kokybiškai nusivalo makiažas padeliais, kaip patogu naudoti daugkartinę gertuvę bei susidėti sumuštinius į silikoninius maisto maišelius.

KĄ NORI IŠBANDYTI ŽMONĖS

Kadangi, kaip minėjau, kaina yra viena iš dabartinių ZW sistemų trūkumų, man tenka planuotis daugkartinių daiktų pirkimus. Artimiausiu metu planuoju įsigyti bei testuoti kepimo kilimėlius. Buvo įdomu sužinoti, ar kiti planuojasi pirkimą ir ar ką svajoja išbandyti. Tai dažniausias pasikartojęs atsakymas buvo neplanuoju ar nežinau😊 O iš žinančiųjų bent po 2 kartus buvo paminėta menstruacinė taurelė, bičių vaško drobelės, daugkartiniai maišeliai, skustukas. Kai kurie iš atsakiusiųjų prisipažino, jog tam tikrus dalykus nori išbandyti, bet vis abejoja, ar pavyks sėkmingai naudoti. Sudėtingi atrodo ir menstruacinė taurelė, ir gąsdinantis skustukas.

Mane labiausiai nustebinę atsakymai: 3D spausdintuvas (detalių darymui planuoja naudoti žmogus) bei kietasis tušas. Kas perskaitėte savo atsakymą čia, lauksiu žinių, kaip sekėsi!

PARDUOTUVIŲ ĮŽVALGOS: TENDENCIJOS, KLAUSIMAI IŠ KLIENTŲ, REKOMENDACIJOS

Pakalbinus parduotuvių atstovus paaiškėjo įvairios įžvalgos. Nula pastebėjo, jog bendra tendencija yra tokia, kad klientų daugėja. Be to, jie yra skirtinguose ZW gyvensenos pažinimo etapuose – kas daugiau pažengę, kas mažiau. Reset shop pastebėjo, jog vis daugiau žmonių renkasi skustukus, ypač vyrai. Urban Earth lovers (internetinė parduotuvė, kol kas turinti vieną didžiausių asortimentų) sako, jog anksčiau pirkėjai rinkosi maišelius ir šiaudelius, o dabar daugiau perka skustukus ir menstruacinę taurelę. Alpana Unpacked (vienintelė fizinė ZW parduotuvė, dalyvavusi interviu) sakė, jog žmonės vis geriau jaučiasi atsinešdami savo taras ir pilant produktus į pop. pakuotę (įskaitant šaldytas prekes), nors anksčiau tuo stebėjosi. Kvapų namai pasidžiaugia atradimu, jog kai kurie produktai yra super daugiafunkciniai: pvz., lufos kempines galima naudoti valant ir kūną, ir namus, o molis yra 4 produktai 1-ame: veido, kūno ir plaukų prausiklis, veido kaukė. Šį daugiafukcionalumą atskleidžia ir klientams.

Kaip ir galima buvo tikėtis, dauguma parduotuvių sulaukia įvairių klausimų iš pirkėjų. Nula: apie daiktų naudojimą ir rūšiavimą. Reset shop: taip pat apie naudojimą ir rūšiavimą bei, ar saugu naudoti kai kurias higienos priemones gamtoje. Urban earth lovers, šiuo metu vis daugiau viešinantys informacinio turinio, be susidomėjimo apie produktus, dar sulaukia klausimų apie ZW gyvenseną ir kaip ją pradėti ar puoselėti. Alpana unpacked, siūlančios bepakuočio maisto, klientai klausia kaip gaminti vienas ar kitas kruopas, kokia produktų sudėtis. Iš esmės, visos parduotuvės pastebi, jog klientai yra smalsūs ir reiklūs. Stengdamiesi tausoti planetą ir sveikatą, jie nori žinoti nuo A iki Z: kokioje šalyje ir kaip gaminamos prekės, kaip jas naudoti ir kuo jos tokios geros, kaip išrūšiuoti ir ar iš tikro suyra.

Žemiau lentelėje trumpai pristatau, į ką siūlo atkreipti dėmesį parduotuvės ir kokia yra fizinių parduotuvių ateitis.

MANO IŠVADOS

Kaip buvo kalbėta auksčiau, norėtųsi, jog ZW gyvensena nebūtų prabangos reikalas ar kraštutinis pasirinkimas. Juk dauguma dalykų darė mūsų seneliai ir tėvai, bet rinką užplūdus lengvam ir patogiam plastikui bei išpopuliarėjus vienkartinei kultūrai, jie pasimiršo. Kaip ir anksčiau, į parduotuvę galime neštis savo daugkartinius maišelius, birius produktus mestis tiesiog į krepšelį ir, visi dievai padėkit, nesidėti varškės pakuotės ar grietinės indelio į plastikinį maišelį (!!!). Galime pirkti dideliais kiekiais ir laikyti produktus stiklainiuose bei jau turimuose plastikiniuose indeliuose. Galime dalį dalykų pasidaryti namie, pvz., iš maikutės pasisiūti maišelį.

Daugkartiniai daiktai gąsdina savo kaina, bet tai dažniausiai yra investicija bent keliams metams. Vienąkart už ~150 eur nusipirkus 6 mėnesinių apatinius (man reikia 2 naktinių ir 4 dieninių), juos naudosime bent 3 metus, o tai gaunasi 3,33 eur vienoms mėnesinėms, kas yra bent du kartus pigiau nei vienkartiniai paketai ir tamponai. Vienąkart už skustuką sumokėjus 20-40 eur, jį naudosime visą likusį gyvenimą, o į planetą nepateks bent šimtas vienkartinių plastikinių skustukų. Tai yra investicija į savo ir planetos sveikatą. Ir nereikia pulti išmesti senų dalykų – pokyčius galime įgyvendinti palaipsniui.

Taigi, vienkartinio gyvenimo atsisakymas, tik pabandžius ir pažiūrėjus į tai praktiškai, yra daug paprastesnis nei atrodo. Tai yra sąmoninga, protinga kasdienybė.