Elektros dalinimasis

Švarios energijos paketas (direktyvos dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių ir dėl skatinimo naudoti atsinaujinančiųjų išteklių energiją) suteikia galimybę dalintis elektra.

Dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių:

46 rečitalis

"(...) Piliečių energetikos bendruomenės neturėtų susidurti su reguliavimo apribojimais, kai jos taiko esamas ar būsimas informacines ir ryšių technologijas tarp piliečių energetikos bendruomenės narių ar akcininkų pagal rinkos principus dalydamosi elektros energija, pagaminta naudojant bendruomenei priklausančius elektros energijos gamybos įrenginius, pavyzdžiui, kompensuodamos narių ar akcininkų, naudojančių bendruomenės turimus gamybos pajėgumus, energijos komponentą, net ir naudojantis viešu tinklu, su sąlyga, kad abu apskaitos taškai priklauso bendruomenei. Dalinimasis elektros energija sudaro galimybes tiekti nariams elektros energiją, pagamintą bendruomenei priklausančiuose gamybos įrenginiuose, nesant tiesioginio fizinio artumo su gamybos įrenginiu ir nesant už bendro apskaitos taško. Kai elektros energija dalijamasi, dalinimasis neturėtų daryti poveikio tinklo mokesčio rinkimui, tarifams ir rinkliavoms, susijusiems su elektros energijos srautais. Dalinimuisi turėtų būti sudaromos palankesnės sąlygos laikantis pareigų ir tinkamų balansavimo, matavimo ir atsiskaitymo laikotarpių. (...)"

2 straipsnis

"(...) aktyvusis vartotojas– galutinis vartotojas arba grupė kartu veikiančių galutinių vartotojų, kurie vartoja arba kaupia elektros energiją, pagamintą jo patalpose, esančiose uždarose teritorijose arba, kai tai leidžia valstybė narė, kitose patalpose, arba kurie parduoda pačių pasigamintą elektros energiją, arba dalyvauja lankstumo ar energijos vartojimo efektyvumo programose, su sąlyga, kad ta veikla nėra jo pagrindinė komercinė arba profesinė veikla;(...)"

16 straipsnis

"(...) 3.   Valstybės narės užtikrina, kad: (...) (e) piliečių energetikos bendruomenėms būtų suteikta teisė piliečių energetikos bendruomenės viduje organizuoti dalinimąsi elektros energija, pagaminama bendruomenei nuosavybės teise priklausančiuose gamybos įrenginiuose, laikantis kitų reikalavimų, nustatytų šiame straipsnyje ir su sąlyga, kad bendruomenės nariai, kaip galutiniai vartotojai, išlaiko savo teises ir pareigas. (...)"

Dėl skatinimo naudoti atsinaujinančiųjų išteklių energiją:

2 straipnis

"(...) 14) iš atsinaujinančiųjų išteklių pasigamintos energijos vartotojas – galutinis vartotojas, kuris veikia savo apibrėžtų ribų patalpose arba, kai valstybės narės leidžia, kitose patalpose, kuris iš atsinaujinančiųjų išteklių gamina elektros energiją savo reikmėms ir kuris iš atsinaujinančiųjų išteklių pasigamintą elektros energiją gali kaupti ir parduoti, jeigu tokia veikla nebuitiniams iš atsinaujinančiųjų išteklių pasigamintos energijos vartotojams nėra jų pagrindinė komercinė arba profesinė veikla; (...)"

22 straipsnis

"(...) 2.   Valstybės narės užtikrina, kad atsinaujinančiųjų išteklių energijos bendrijos turėtų teisę: (...) b) atsinaujinančiųjų išteklių energijos bendrijos viduje dalytis atsinaujinančiųjų išteklių energija, kuri gaminama tai atsinaujinančiųjų išteklių energijos bendrijai priklausančiuose gamybos vienetuose, laikantis kitų šiame straipsnyje nustatytų reikalavimų ir išlaikant atsinaujinančiųjų išteklių energijos bendrijos narių, kaip klientų, teises ir pareigas; (...)"

Nemažoje dalyje ES šalių piliečių ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijos dar tik dabar pradedamos teisiškai apibrėžti, jau nekalbant apie energijos dalinimąsi. Tačiau yra keletas šalių ES, galima būtų išskirti Belgiją, Italiją, Austriją, Portugaliją, Ispaniją, Prancūziją ir Lenkiją(!), kuriose energijos dalinimasis energija vyksta jau dabar.

Kiek detaliau apie energijos dalinimąsi Lenkijoje:

  • apibrėžtas Lenkijos atsinaujinančios energetikos įstatyme;
  • “net metering” atliekamas elektros pardavėjo;
  • dalintis energija gali AIE bendrijos turinčios iki 1000 narių ir žemesnės įtampos nei 100 kV tinkle;
  • elektros galia yra apribota ties 10 MW, šilumos tiekimo tiek 30 MW, dujų – 40 mln. m3;
  • išmanieji skaitikliai privalomi;
  • kasvalandinis skaičiavimas;
  • netaikomi tinklo tarifai dalinantis elektra;
  • nėra jokių skatinamųjų tarifų;
  • į tinklą paduodama elektros energija pasaugoma ir ją galima atgauti santykiu 1 prie 0.6;
  • bendrija turi suvartoti bent 70 % pagamintos elektros.

Esminės rekomendacijos, galinčios prisidėti prie efektyvesnio elektros dalinimosi Lietuvoje:

  1. Aiškus ir nuoseklus aprašymas atsižvelgiantis į visus energijos dalinimosi aspektus.
  2. Energijos dalinimasis ir energijos bendruomenės turi būti aiškiai apibrėžtos.
  3. Laisvas elektros tiekėjo pasirinkimas privalo būti užtikrintas.
  4. Vieno langelio ir patarėjų tinklo (toks koks dabar yra su energetiniu efektyvumu) sukūrimas gali paskatinti energijos dalinimąsi.
  5. Geografiniai perimetrai yra lengviausi gyventojams įgyvendinti.
  6. Didžiausia leidžiama galia neturėtų būti trukdis turėti savivaldybės lygio pajėgumus keliose lokacijose.
  7. Techniniai ribojimai turėtų būti proporcionalūs ir pagrįsti.
  8. Dinaminis energijos paskirstymas padeda pagerinti energijos dalinimosi efektyvumą.
  9. Mažesni tinklo perdavimo tarifai ir mokesčiai veikia kaip puiki paskata.
  10. Užtikrinama galimybę visiems vienodai dalyvauti AIE energijos gamyboje ir dalinimesi (tai itin aktualu neturintiems santaupų žmonėms).
  11. Informacija iš valstybinės įstaigos (pvz., Lietuvos energetikos agentūros).
  12. Priėjimas prie perdavimo tinklų informacijos ir žinojimas kur galima įsitraukti.
  13. Aiškios procedūros ir laiko terminai.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia Energetikos ministeriją inicijuoti geresnes teisines bei ekonomines sąlygas elektros energijos, ypatingai iš atsinaujinančių išteklių, dalinimuosi.

Informacija paruošta remiantis nevyriausybinės organizacijos RES Coop studija apie elektros dalinimąsi (čia).