Geros ir blogos pakuočių tendencijos

Dauguma daiktų prie kurių prisiliečiame parduotuvėse yra supakuoti. Pakuotės yra pačių įvairiausių funkcijų, dydžių, formų ir medžiagų. Visų pakuotės parametrų sąveika lemia pakuotės žiediškumą. Bendrai jį būtų galima pavaizduoti šioje diagramoje:

Prioritetas vienareikšmiškai atsisakyti perteklinės pakuotės. Jos dabar yra itin daug, pradedant dauguma daržovių prekybos centruose baigiant saldainiais vyniojamais į keturis pakuočių sluoksnius. Kitas dalykas ir čia turbūt esminis – pakeisti vienkartinę plastikinę pakuotę daugkartine. Labai sveikintinas ES žingsnis uždrausti vienkartines putplasčio pakuotes, bet jis nebuvo lydimas, pvz., papildomo mokesčio, tai vietoje to buvo pradėtos naudoti vienkartinės popieriaus (kartais su plastiku) pakuotės. Didžioji transformacija ateityje bus ne į kokią nors vieną pakuotę, o būtent iš vienkartinių į daugkartines.

Europoje toliau dominuoja keletas tendencijų, kurios kreipia gamintojus į tam tikrus pakuočių tipus:

  1. Vienkartinio plastiko pakuotės pakeitimas vienkartine augaline (dažniausiai popieriaus)

Niekas taip gerai neiliustruoja šio žingsnio kai Coca-Cola (vietoje vienkartinio plastiko PET pakuotės) ar Carlsberg (vietoje daugkartinio stiklo) sprendimas rinktis augalinį buteliuką. Ir ne bet kokį, o su plastiko vidumi. Milžiniškas žingsnis atgal, kurį dar sustiprina Carlsberg’o pateiktas įvairių naudojamų buteliukų gyvavimo būvio ciklas (Life cycle assesment):

Daugkartiniai stiklo buteliai įprastai tarnauja apie 20 kartų, tad net tas ir 1 kg CO2e/hl sutaupymas 2025 m. atrodo labai abejotinas. Ką jau kalbėti apie žalą klimatui dabar.

p&g-09.06

Nuo šios tendencijos neatsilieka ir vienas didžiausių pasaulyje šampūnų gamintojas Procter and Gamble. Sausas šampūnas jų naudotojams gali turėti privalumų prieš tradicinį. Aplinkosaugine prasme tai sutaupymai yra dėl transportuojamo svorio, jo reikia mažiau. Pakuotės taip pat reikia mažiau. Deja, šiuo atveju perdirbamą HDPE plastiko pakuotę pakeičia plastifikuotas popierius, kurio perdirbamumas kelia labai daug klaustukų.

2. Vis plačiau atrandamos daugkartinės pakuotės

Untitled (4)

Puikus pavyzdys yra Royal Canin (Prancūzijos šunų maisto gamintojas, Mars korporacijos dukterinė įmonė) pradedantis dirbti su Suomijos pakavimo inovacijų bendrove RePack. Pats maistas supakuotas į neperdirbamą pakuotę (su Mars taip yra visada ir jie yra vieni iš daugiau plastiko taršos generuojančių korporacijų pasaulyje), tačiau bent sugebėjo pakeisti kartoninę dėžę. Tai jau žingsnis į priekį. Daugkartinės pakuotės imasi ir daug kitų įmonių (ALPLA, M&S, NIVEA).

3. Tolesnis stebuklingo plastiko taršos sprendimo ieškojimas

Scientists Discover Plastic-Eating Worms That Digest Styrofoam - ExtremeTech

Tenka nemažai girdėti ir skaityti apie tai kaip vabzdžiai valgo plastiką, enzimai valgo PET plastiką (absurdas, nes jis yra puikiai perdirbamas ten kur veikia užstato grąžinimo sistemos) ar bakterijos valdo plastiką.

Nereikia ieškoti jokių stebuklingų sprendimų, jis yra – mažinti vienkartinį plastiką ir pakeisti jį daugkartiniu.

4. Kompostuojamas plastikas.

Blogas sprendimas. Jis tinka tik atskiram maisto ir virtuvės atliekų surinkimui, kur tokia sistema yra tam pritaikyta. Kitu atveju jis nesusikompostuos (nes pritaikytas tą padaryti tik pramoninėmis sąlygomis) arba niekas nesukompostuos, nes to nevykdo. Plačiau kodėl kompostuojamos plastiko pakuotės nėra gerai.

Dauguma iš Europoje esamų pakuočių tendencijų vis dar stengiasi išlaikyti vienkartinių pakuočių status quo. Tai ir yra pagrindinė problema ir kliūtis tvarumo link. To sprendimu galėtų būti didinamas taršos mokestis už vienkartines plastikines/popierines/kombinuotas pakuotes. Kaip jų alternatyva išplistų daugkartinių pakuočių sistemos, bus kuriama infrastruktūra, naujos darbo vietos ir ekonominis augimas be taršos.