RePack: zero waste internetinis apsipirkinėjimas

RePack pasiūlė uždaro rato apsipirkinėjimą internetu, sumažindami pakuotės atliekas 96 proc., bet išlaikydami tą pačią klientų aptarnavimo kokybę.

Šiais laikais žmonės gali apsipirkti iš bet kurios pasaulio vietos bet kuriuo metu. Pasak Euromonitor International, 2021 m. e-komercija taps pagrindinis mažmeninės prekybos būdas. Pasak Eurostat, 2018 m. net 69 proc. interneto vartotojų pirko internetu. Nors tai yra be galo patogus laiką sutaupantis būdas, su e-komercija stipriai auga ir pakuočių šiukšlių kiekis.

Šios šiukšlės: dažniausiai vienkartinė burbulinė plėvelė, putplastis ir kartoninės dėžės. Pasak Eurostat, 2016 m. pagrindinės e-komercijos pakuočių atliekos buvo popierius bei kartonas (41 proc., 35,4 t.) ir plastikas bei stiklas (16,3 t.).

Siekiant išlaikyti gaminio kokybę, pakuočių šiukšlės neišvengiamos. O gal galima sukurti e-komerciją be šiukšlių? Tokį pavyzdį rodo RePack, kurį pristato Zero Waste Europe ataskaita.

REPACK ISTORIJA IR KAIP TAI VEIKIA

2011 m. RePack įkūrėjai Suomijoje atidarė tvarumo agentūrą, kurios tikslas buvo sujungti tvarumą ir industrinį dizainą. Dirbdami su Suomijos pašto logistikos projektu, jie pastebėjo vis augantį pakuočių šiukšlių kiekį. Taip dabartiniam RePack vyr. dizaineriui Juha Mäkelä kilo mintis sukurti užstatinę e-komercijos pakuotę. Jos kūrimas bei logistinės sistemos vystymas užtruko du metus ir 2013 m. RePack sulaukė pirmųjų klientų: tvarių rūbų parduotuvės ir lauko prekių gamintojo. Įvertinus pagrindinius trūkumus, dizainas buvo toliau tobulinimas.

Pakuotės dizainas

Trijų dydžių RePack pakuotė yra pagaminta iš patvaraus perdirbto polipropileno. Panaudojimų ciklas – 20 k. Tuščios pakuotės susilanksto į voką ir yra nemokamai grąžinamos paštu.

Atlygio sistema

RePack yra sukurę pakuotės pristatymo ir grąžinimo sistemą, pagrįstą atlygiu. Klientas, pirkdamas prekę iš parduotuvės, dirbančios su RePack, gali rinktis šią tvarią pakuotę iš visų galimų variantų. Už daugkartinės pakuotės pristatymą ir grąžinimą klientas moka nedidelį užstatą – 3,5 Eur, kuris bus grąžinamas nuolaidos kupono forma, kai tik panaudota pakuotė atkeliaus į RePack logistikos punktą.

Klientas gavęs siuntinį, nulupa lipduką nuo pakuotės, sulanksto ją į voką ir gali nemokamai išsiųsti paštu, įmetęs į bet kurią pašto dėžutę pasaulyje. Tik gavę sugrąžintą pakuotę, RePack išsiunčia klientui nuolaidos kuponą. Šis kuponas galioja visose internetinėse parduotuvėse, su kuriomis dirba RePack. Nuolaida suteikiama net jei klientas grąžina prekes – tol, kol grąžinimas vyksta naudojant RePack pakuotę.

Sugrįžusi pakuotė pereina kokybės patikrinimą, yra išvaloma ir paruošiama pakartotiniam naudojimui. Jei maišai nebetinkami, jie yra perdaromi į naują pakuotę arba šiukšlės yra išrūšiuojamos.

REZULTATAI

RePack pakuotė vidutiniškai gali būti naudojama apie 20 k. 2017 m. buvo panaudotos 20,000 RePack pakuočių, 2018 m. – 30,000 (iš viso išvengta bent 50,000 vnt. vienkartinės pakuotės). RePack padeda išvengti apie 96 proc. pakuotės šiukšlių.

Šiuo metu RePack dirba su 50 internetinių parduotuvių 10-yje Europos šalių. Išlaikomas 80 proc. grąžinimo lygis.

Tokia daugkartinė pakuotė sumažina ne tik pakuočių šiukšlių kiekį, bet ir palieka mažesnį CO2 pėdsaką. Taip pat RePack prisideda prie socialinio gerbūvio, nes pakuotės tvarkomos žmones su negalia įdarbinancių asociacijų.

Be to, RePack sukuria naudą verslams. Lyginant su vienkartinėmis pakuotėmis, internetinėms parduotuvėms tai papildomų kaštų nesudaranti sistema. Plius sukuriamas pozityvus tvarumo įvaizdis. Kai kurios parduotuvės, kurdamos ilgalaikį santykį su klientais, siūlo RePack nemokamai. Taip pat nuolaidų kuponų sistema prisideda prie pakartotinių pirkimų. Statistika rodo, jog 60 proc. kuponų yra panaudojama.

IŠŠŪKIAI IR KAS TOLIAU?

Sulaukę pozityvaus grįžtamojo ryšio, RePack planuoja plėstis į kitas Europos šalis bei JAV. Vis dėlto, kai kurios parduotuvės atsisakė RePack – daugiausia dėl to, jog turi lengvai prieinamos pigios vienkartinės pakuotės. Tam, kad daugkartinė siuntinių pakuotė veiktų plačių mastu, į vienkartinės pakuotės kainą turėtų būti įtraukta jų šiukšlių tvarkymo kaštai ir taip ji taptų mažiau konkurencinga.

Kitas RePack iššūkis – bandymas pritraukti stambius klientus. Kol kas RePack dirba su smulkiomis parduotuvėmis. Didesnės parduotuvės, pasirinkdamos daugkartinę pakuotę, galėtų žymiai sumažinti pakuočių šiukšlių kiekį ir išpopuliarinti šią tvarią logistinę sistemą.

Nepaisant pigios vienkartinės pakuotės ir sunkumų pritraukiant stambius klientus, RePack parodo, jog zero waste e-komercija skinasi kelią į internetinės prekybos rinką. Vis dėlto, tam, kad tai taptų norma, reiks įsikišimo.

2 thoughts on “RePack: zero waste internetinis apsipirkinėjimas

Comments are closed.