Ar vis keisime išmaniuosius telefonus kas 2 metus?

Maždaug 30 % išmaniųjų telefonų naudotojų pakeitė savo telefoną dėl to, kad senojo funkcijos reikšmingai suprastėjo ir 19 % dėl to, kad programinė įranga nustojo veikusi. Keisdami išmaniųjų telefonų programinės įrangos atnaujinimo galimybes, kartu su jų taisymo informacija, galėtume išplėsti išmaniųjų telefonų naudojimo laikotarpį.

Kasmet Europoje parduodami apie 200 milijonų išmaniųjų telefonų. Vidutiniškai kiekvienam reikia apie 34 kilogramų įvairiausių žaliavų rūdos, kurios apdorojimas turi milžinišką neigiamą poveikį aplinkai, darbuotojams ir bendruomenėms. Deja, labiausiai nuo to nukenčia skurstančios šalys. Kasmetinis Europos išmaniųjų telefonų vartojimas, reiškia, kad iškasama apie 6.8 milijardo kilogramo – daugiau nei Didžiosios Gizos piramidės svoris.

Išmaniųjų telefonų gaminimas taip pat yra labai energijai intensyvus. Skaičiuojama, kad jų gamyba sudaro apie 11 % visų interneto technologijų energijos sunaudojimo. O per visą savo gyvavimo ciklą išmanieji telefonai kasmet sukuria apie 12-16 mln. tonų CO2 ekvivalento – daugiau nei visa Latvija 2017. Didžiausia problema, kad vidutinis europietis keičia savo telefoną maždaug kas du metus, gerokai iki jo naudingo gyvavimo pabaigos.

Didžioji dalis neigiamo poveikio aplinkai ir tuo pačiu 72 % šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) išmetimų įvyksta prieš išmaniajam telefonui patenkant vartotojui į rankas. Todėl labai svarbu, kad išmanieji telefonai galėtų kokybiškai tarnauti kuo ilgau. Europos Komisija vertina, kad jeigu išmaniųjų telefonų vidutinis naudojimo laikotarpis išaugtų iki 3 ar 4 metų tai atitinkamai pavyktų sumažinti susijusius ŠESD 29 ar 44 %.

Plintant Teisės taisyti judėjimui yra keli sprendimai, kurie leistų prailginti išmaniųjų telefonų naudojimo laikotarpį:

  1. Užtikrinti, kad išmaniojo telefono gamintojas tiekia ilgalaikį programinės įrangos atnaujinimą. Deja, vidutinis Android telefonas sulaukia tik 2-jų metų programinės įrangos atnaujinimų, o Apple – 5. Tai nėra pakankamas periodas daugumai vartotojų. Panašiai kaip Europos Sąjungos reikalavimas, kad kai kurių elektronikos prekių gamintojai, pvz. televizorių, užtiktų galimybę juos sutvarkyti iki 10 metų po pardavimo, tas pats turėtų galioti ir išmaniųjų telefonų programinei įrangai.

2. Padaryti prieinamas priemones diagnostikai ir taisymui. Išmanieji telefonai yra nepaprastai sudėtingi, todėl norintiems juos taisyti – reikia instrukcijų. Deja, dauguma išmaniųjų telefonų gamintojų juos griežtai saugo ir jų taisytojams tai tampa sudėtinga užduotimi. Apie 77 % procentai europiečių labiau norėtų susitaisyti savo įrenginį, negu pakeisti jį. Galimybės tam tikrai yra, pvz. Samsung pasidalino dalimi savo išmaniųjų telefonų taisymo instrukcijų, tam, kad pagerintų savo taisymo indeksą Prancūzijoje.

VšĮ Žiedinė ekonomika kviečia likti neabejingus ir pasisakyti Europos Komijos apklausose dėl tvarių produktų iniciatyvos bei mobiliųjų telefonų ir planšečių Eko-dizaino reglamento pakeitimuose.