Kartu su visuomenėje augančiu susirūpinimu aplinkosauginėmis problemomis auga ir skaičius įvairiausių organizacijų bandančių tuo pasinaudoti. Kuomet tuo yra piktnaudžiaujama, naudojamas angliškas terminas greenwashing. Ką jis reiškia?
Wiktionary apibrėžia greenwashing: “The practice of a state or company presenting itself as environmentally-friendly and progressive, in order to downplay their destructive behavior.” Lietuviškai tai būtų valdžios ar įmonės savęs pateikimas kaip aplinkai draugiškos ir tvarios, tam kad užmaskuotų savo naikinančią veiklą.
VšĮ “Žiedinė ekonomika” pateikia greenwashing pavyzdžių:
- Apskritojo stalo diskusijas dėl tvaraus palmių aliejaus – jau ne kartą įrodyta, kad auditavimo sistema neveikia ir nepavyksta atsekti iš kokios plantacijos palmių aliejus atkeliauja
- Pareikšti, kad atsisakys kažko itin paprasto ateityje – Hilton Hotels & Resorts teigia, kad atsisakys narvuose laikomų vištų kiaušinių nuo 2025. Čia ne kažkoks raketų mokslas, tokių kiaušinių pilna jau dabar!
- Kartais tiesiog apsigaunama: siekiama geresnio, bet iš tiesų gaunasi dar blogiau. Pvz., Lietuvoje nieks neapdoroja kompostuojamo plastiko gaminių. Tuomet jie patenka su įprastiniu plastiko ir sumažina pastarojo perdirbimo tikimybę ir galiausiai būna sudeginti ar pašalinti sąvartyne. Tvariausias sprendimas – siūlyti daugkartinius indus ir įrankius.
- Auga Group gamina ekologinę produkciją ir deda ją į neperdirbamą pakuotę.. čia jokia ne žiedinė ekonomika.
Coca-Cola koncernas visiems pasakoja, kad gamina dalį plastiko iš žemės ūkio produkcijos ir kad naudos daugiau perdirbto plastiko. Tačiau iš tikrųjų priešinasi depozito sistemai bei kai kuriose šalyse keičia stiklo depozito sistemą į vienkartinio plastiko.
- Kuomet “tvariai” gaminamas vėžį sukeliantis produktas.
- Greitos mados milžinas H&M, atsakingas už milžiniškus kiekius tekstilės atliekų, išleidžia mažytę ‘tvarią’ kolekciją pavadintą conscious, kuri užkliūna net Norvegijos vartotojų teisių gynėjams.
- Nuolatinis pažadų neįgyvendinimas, ką parodo Nestle, P&G ir kitų korporacijų pažadai neprisidėti prie miškų kirtimo nuo 2020.
VšĮ “Žiedinė ekonomika” linki rinktis nevartoti, o jei kitaip nesigauna – nepasiklysti tarp žaliųjų čempionų ir greenwashintojų.