Biodegalai ar elektrifikacija?

Siekiant išvengti pačių neigiamiausių klimato krizės padarinių – būtina keisti energijos šaltinius naudojamus transporte. Šiuo metu dominuoja iškastinis kuras kartu su įmaišytais pirmos kartos biodegalais. Paprastumo dėlei, bus analizuojamas dyzelinas ir jame maišomo biodyzelino kaina vartotojui bei alternatyvieji kaštai.

Remiantis Lietuvos Statistikos departamento duomenimis, 2022 metais Lietuvoje kelių transporte buvo sunaudota 1634,1 tūkstančių tonų dyzelino (kartu su biodegalais), iš kurių 111,1 tūkstančių tonų buvo biodyzelinas.

Kiek daugiau kainuoja B7 dyzelinas (turintis 7 % tūrio biodyzelino) lyginant su įprastiniu dyzelinu?

Orlen pateikiama informacija (2023-11-24 čia):

Arktinis dyzelinas su HVO (7 %) kainuoja 797,26 Eur/1000 l, o dyzelinis krosnių kuras 727,63 Eur/1000 l. Vienam litrui, bazinės pardavimo kainos skirtumas siekia 69,63 Eur/1000 l arba 0,06963 Eur/litrui. Skaičiuojant, kad HVO energetinė vertė yra 34,4 MJ/l lyginant su 41 MJ/l, tai B7 dyzelino energetinė vertė yra lygi 40,538 MJ/l, kas sudaro 98,87 %. Tuomet B7 dyzelino kaina, įvertinant nuvažiuotą atstumą, tampa lygi maždaug 0,07 Eur/l. Įskaitant PVM ta suma didmenoje pasiekia maždaug 0,085 Eur/l didmenoje ir 0,09* Eur/l mažmenoje. Tiek vartotojai sumoka daugiau už tai, kad jų arktiniame dyzeline būtų 7 % HVO (pirmos kartos biodegalų) pagal tūrį.

(*preliminariai, nes arktiniam dyzelinui naudojami priedai gali būti brangesni, taip pat neįsiskaičiuoja akcizas, kuris yra taikomas bet kuriuo atveju).

Jeigu visas kelių transporte sunaudotas B7 dyzelinas (1634100 tonų) būtų perskaičiuotas pagal tankį (apie 830 kg/litre), gautųsi beveik 2 mlrd. litrų dyzelino. Bendrai vartotojams tai per metus galėtų kainuoti apie 180 mln Eur (neskaičiuojant benzino su bioetanoliu).

Už 180 mln. Eur galima skirti 5000 Eur kompensacijas 36 000 elektromobilių arba nupirkti 400 elektrinių autobusų (tai yra praktiškai visas Vilniaus autobusų parkas).

Kuo naudingesnes elektrinės transporto priemonės lyginant su turinčiomis vidaus degimo variklį? Yra gerokai efektyvesnės, visiškai neišmeta ŠESD bei azoto oksidų, neprisideda prie biologinės įvairovės nykimo, maisto kainų augimo ir t.t.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia energetikos ministeriją visiškai transformuoti transporto skatinimo sistemą duodant absoliutų prioritetą elektrifikacijai.