Klimato neutralumas aviacijoje? Tolima perspektyva

Aviacija yra labai svarbi sujungiant žmones ir globalios ekonomikos vystymuisi. Skaičiuojama, kad aviacijos sektorius išmetimai sudaro 4,6 % visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD). Dar 2015 metais tas skaičius siekė tik 2,1 %. Be CO2, aviacijos sektorius dar prisideda azoto oksidų ir smalkių tarša. Jeigu nebus imtasi jokių priemonių, aviacijos sektoriaus išmetimai gali net trugubėti.

Sprendimas yra būtinas norint pažaboti klimato krizę. Didžiosios Britanijos Karališkoji Bendrija atliko tyrimą kokios priemonės galėtų padėti aviacijai reikšmingai sumažinti klimato pėdsaką (santrumpa čia). Vienas iš pagrindinių kriterijų, kad alternatyvieji degalai tikrai prisidėtų prie kovos su klimato kaita ir nesukeltų nepriimtino neigiamo šalutinio poveikio ekosistemoms.

Ataskaitoje yra tyrinėjami 4 alternatyvieji degalai: vandenilis, amoniakas, sintetiniai degalai (edegalai) ir biodedegalai. Kiekvienas iš jų analizuojamas per prizmę:

  • ekvivalentus kiekis išteklių norint pilnai pakeisti iškastinį kurą;
  • gyvavimo būvio ciklas ir ne-CO2 poveikis aplinkai;
  • tikėtina kaina;
  • modifikacijos ir pakeitimai reikalingi pasirenkant tą alternatyvą.

Kiekvienas iš alternatyviųjų degalų turi savo privalumus ir iššūkius ir nėra paprasto sprendimo dekarbonizuojant aviaciją.

Karališkosios bendrijos ataskaitos pagrindinės išvados:

  • surasti tvarų žaliavų tiekimą visoms alternatyvoms yra pagrindinis iššūkis;
  • tolesni tyrimai ir plėtra yra reikalingi sukurti efektyvią žaliojo vandenilio, amoniako ir edegalų gamybą;
  • tolesni tyrimai ir plėtra yra reikalingi įvertinti visų alternatyvų gyvavimo būvio ciklą siekiant tiksliai nustatyti išmetimus ir jų mažinimo galimybes;
  • tyrimai ir plėtra yra reikalingi įvertinti alternatyvų ne CO2 poveikį ir jo mažinimo galimybes;

Reali išeitis būtų padaryti skraidymą brangesnį (ypač tiems kas skraido dažnai) ir išvystyti vieną iš alternatyvų, pvz., žaliojo vandenilio ar amoniako, kurios turi mažiausiai neigiamo poveikio aplinkai bei yra arčiausiai dekarbonizacijos. Blogiausia alternatyva – biodegalų naudojimas, nes vien Didžiosios Britanijos aviacijoje naudojamus degalus pakeisti prireiktų panaudoti pusė jos žemės ūkio ploto su visomis iš to kylančiomis neigiamomis socio-ekonominėmis pasekmėmis.