Belgijos sėkmės istorija su įmonių automobilių elektrifikacija

Lietuvoje naujų elektromobilių registracijos yra nedidelės. Remiantis Lietuvos energetikos agentūros skaičiavimu (čia) grynieji elekromobiliai ir įkraunami hibridai sudaro kiek daugiau nei 13 proc. visų 2025 metų sausio – balandžio mėn. M1 kategorijos naujų elektromobilių rinkos.

Nors šis skaičius ir viršija Alternatyviųjų degalų įstatymu numatytą 10 proc. lengvųjų keleivinių elektromobilių dalį 2025 metams (10 proc.), reikšmingai transporto transformacijai tokių skaičių nepakanka. Dar labiau sunetimti verčia tai, kad naujų grynųjų elektromobilių registracijos tuo pačiu laikotarpiu, remiantis VĮ “Regitra” duomenimis (čia) tėra vos 5,4 proc. Žinant, kad maždaug apie pusė naujų M1 kategorijos transporto priemonių yra registruojamos įmonių, gal ten būtų tikslinga ieškoti sprendimų.

Belgija yra išskirtinės sėkmės pavyzdys elektrifikuojant verslo automobilių rinką. Ankstesnė vyriausybė 2021 m. paskelbė apie tarnybinių automobilių sistemos reformą, pagal kurią nuo 2026 m. bus palaipsniui panaikinti dyzelinių, benzininių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių automobilių nusidėvėjimo nurašymai, o 2025 m. tarpinis sumažinimas. Šie priimti teisinė planais pranešimas paskatino elektromobilių augimą: 2024 m. 41,1 proc. naujų įmonių automobilių yra elektriniai, palyginti su vos 8,8 proc. 2021 m. Belgija dabar yra viena iš sparčiausiai augančių elektromobilių rinkų Europoje.

Detalūs Belgijoje priimti pokyčiai 2021 m.:
Federalinis Parlamentas patvirtino reformuotą tarnybinių automobilių mokesčių sistemą, pagal kurią nuo 2026 m. nauji tarnybiniai automobiliai turės būti be taršos, kad jiems būtų galima taikyti esamą lengvatinę sistemą. Pertvarkyta tarnybinių lengvųjų automobilių apmokestinimo schema apima šiuos aspektus: (1) nuo 2026 m. nebebus taikoma atskaita įprastiniams tarnybiniams automobiliams, 2) nuo 2025 m. liepos 1 d. iki gruodžio 31 d. įsigytiems tarnybiniams automobiliams bus laipsniškai mažinama atskaitymo procentinė dalis, o nuo 2028 m. bus siekiama 0 %, 3) laipsniškai mažinama atskaitymo procentinė dalis nulinės taršos tarnybiniams automobiliams, kuri 2031 m. sieks ne daugiau kaip 67,5 %, ir 4) nuo 2023 m. sausio mėn. iki 50 % mažinama atskaitymo procentinė dalis hibridiniams tarnybiniams automobiliams, įsigytiems nuo 2023 m. iki 2025 m., skirtiems benzinui ir dyzelinui. Be to, (5) nuo 2023 m. liepos 1 d. įsigytų įprastinių tarnybinių automobilių CO2 atskaita nuo 2023 m. liepos 1 d. bus padidinta 2,25 %, o 2025 m. ir 2026 m. palaipsniui padidės iki 5,50 %. 2027. (6) nuo 2023 m. liepos 1 d. įsigytiems nulinės taršos tarnybiniams automobiliams minimali solidarumo įmoka nuo 2025 m. padidės taip, kad ilgainiui už vidutinį tarnybinį automobilį būtų mokamos tokio paties dydžio socialinio draudimo įmokos, kaip ir plano patvirtinimo metu.

Plačiau apie automobilių mokestines aplinkas yra nuolat atnaujinamame Transport & Environment “gerame mokesčių vadove” (čia).

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia taikyti panašias priemones ir Lietuvoje bei mokestinės aplinkos pakeitimus (pvz., didesnius mokesčius už taršą), kad elektromobilį turėti būtų taip pat patrauklu kaip ir Belgijoje.