Darbovietės automobilių stovėjimo vietos mokestis

Darbovietės automobilių stovėjimo vietos mokestis – tai specifinė rinkliava taikoma darbdaviams turintiems privačias automobilių stovėjimo vietas centrinėse ar patiriančiose dideles transporto spūstis vietose. Tokia rinkliava siekiama sumažinti transporto srautus, o lėšas panaudoti tvariam judumui.

Darbovietės automobilių stovėjimo vietos mokestis Europoje pradėtas taikyti Notingeme (Jungtinė Karalystė) 2012 metais. Pagal Notingemo automobilių statymo darbo vietoje mokestį reikalaujama, kad įmonės, turinčios daugiau kaip 10 automobilių stovėjimo vietų, mokėtų metinį mokestį už kiekvieną darbuotojams suteiktą stovėjimo vietą. Iš šio mokesčio gautos lėšos naudojamos viešajam transportui ir kitoms tvaraus transporto iniciatyvoms mieste finansuoti. Taikomos rinkliavos dydis yra 375 svarai per metus už parkavimosi vietą. Notingamo pavyzdžiu pasekė ir daugiau Jungtinės Karalystės savivaldybių (Leicesteris, Oksfordshyras, Londonas ir kt.).

Kiti didesni miestai, kuriuose įvesti darbovietės automobilių stovėjimo vietos mokesčiai, yra Londonas (Jungtinė Karalystė), kur panaši sistema (nuo 10 automobilių stovėjimo vietų) buvo įvesta 2021 m., mokesčio dydis siekia 400 svarų sterlingų per metus už vieną vietą, ir Singapūras, kur automobilių stovėjimo aikštelės mokestis taikomas nuo 1975 m. Kai kuriais atvejais mokesčiai už automobilių stovėjimą darbo vietoje taikomi visiems darbdaviams nustatytoje teritorijoje, o kitais atvejais – tik tam tikro tipo darbdaviams arba darbdaviams, kurie suteikia tam tikrą automobilių stovėjimo vietų skaičių. Vidutinis mokesčio dydis siekia apie 440 JAV dolerius vienai parkavimo vietai.

Tokį mokestį taip pat taiko:

  • Oslas (Norvegija), nuo 2019 m. taikoma darbdaviams miesto centre turintiems daugiau nei 30 parkavimo vietų, parkavimo vietos mokesčio dydis – 48,500 NOK (maždaug 5,500 JAV dolerių) vietai per metus;
  • Milanas (Italija), nuo 2019 m. taikoma darbdaviams su daugiau nei 50 parkavimo vietų, rinkliavos dydis – 400 EUR vienai parkavimo vietai per metus;
  • Perthas (Australija), nuo 2018 m. taikoma darbdaviams su daugiau nei 10 parkavimosi vietų miesto centre.

Poveikis Notingame (nuo 2012 m.) buvo paskaičiuotas:

  • Nuo rinkliavos pradžios iki 2021 rugsėjo pavyko sumažinti CO2 kiekį 7840 tonomis;
  • Rinkliava prisidėjo prie 33 % ŠESD sumažėjimo Notingeme nuo 2005 m.;
  • Papildomai 350 tonų CO2 buvo sumažinti iš rinkliavos nuperkant 15 elektrinių autobusų.
  • Per 10 metų surinkta 83 mln. svarų, kurie nukeliavo tvaraus judumo infrastruktūrai gerinti. 500 000 svarų buvo skirta paveiktiems darbdaviams gerinti galimybes darbuotojams rinktis alternatyvias transporto priemones.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia Vilniaus miesto savivaldybę pradėti taikyti darbovietės automobilių stovėjimo vietos mokestį visoms įmonėms turinčioms daugiau nei 10 vietų mėlynoje ir raudonoje parkavimo rinkliavos zonose. Taip toliau mažės automobilių srautai, bus galima gerinti pėsčiųjų ir dviratininkų takus bei elektrifikuoti viešąjį transportą.