Transporto ateitis – elektra!

Vis mažiau liks akimirkų, kai tenka girdėti kažkur kriokiantį vidaus degimo variklį. Ir tai tik į gerą! Toliau augant ekonomikai ir esant aukštam privataus mobilumo poreikiui, transporto sektorius pastaruoju metu itin greitai keičiasi pradedant mobilumu kaip paslauga, inovatyviu parkavimo valdymu ir naujomis dviratėmis bei keturratėmis elektrinėmis transporto priemonėmis.

Tai pagrinde vyksta dėl fundamentalių pasikeitimų trijose srityse: reguliavime, vartotojų elgsenoje ir technologijose.

Reguliavimas

Vyriausybės ir miestai pagaliau ima suprasti, kad norint užtikrinti švarų orą gyventojams ir pasiekti užsibrėžtus tikslus kovojant su klimato kaita reikės riboti iškastinį kurą naudojančias transporto priemones. Lietuva yra įsipareigojusi ne tik sumažinti CO2 išmetimus ne ATL sektoriuje 55 % 2030 m. lyginant su 1990 m., bet ir pasiekti mažiausiai 14 % alternatyviųjų degalų. Elektrinės transporto priemonės yra vienas iš pačių efektyviausių būdų tą padaryti. Taip pat Lietuvą paveiks ir tai, kad ES numatyta nuo 2035 m. uždrausti pardavinėti transporto priemones su vidaus degimo varikliu.

2021 m. Seimo rudens sesijoje bus svarstomas pasiūlymas keisti automobilių taršos mokesčius. Jų buvimas skatina vartotojus rinktis draugiškesnes aplinkai transporto priemones. Prie vartotojų elgsenos pasikeitimo gali prisidėti ir miestų savivaldybių administracijos. Visų pirma tai investicijos į infrastruktūrą miesto gyventojams visur saugiai nukeliauti pėsčiomis ir dviračiu. Kita, tai paverčiant miesto autobusų parką klimatui neutraliu t.y. elektriniu. Ir svarbiausia bei labiausiai gyventojus paveikianti priemonė – būtų reikšmingai apmokestinti arba riboti taršių automobilių patekimą į tam tikras miesto erdves (pvz. senamiestį).

Šiuo metu viena iš didžiausių kliūčių elektromobilių plėtrai Lietuvoje – labai žemas viešų pakrovėjų tankumas.

Vartotojų elgsena

Vartotojų elgsena ir supratimas vis labiau keičiasi didėjant alternatyvių ir tvarių transporto būdų naudojimui. Tą Vilniuje gerai iliustruoja augantys dalinimosi transporto priemonių (keturračių ir dviračių) kiekiai. Taip pat dviračių pardavimai 2020 m. buvo beveik dvigubai didesni nei 2019 m.

Technologijos

Visa automobilių pramonė juda link elektrifikacijos. Automobilių gamintojai planuoja per artimiausius penkis metus investuoti apie 330 milijardų dolerių. Kai kurie iš jų, pvz. Mercedes-Benz prekybos ženklą valdanti Daimler, planuoja, kad nuo 2025 m. kurs tik elektromobiliams tinkamas platformas, o nuo 2030 m. pardavinės tik elektromobilius.

Kartu su investicijomis į elektromobilius vyksta ir milžiniškos investicijos į baterijas, nes jos yra būtinos ne tik mobilumui, bet ir augančiam visų kitų įrenginių poreikiui. Korporacijų investicijos į baterijų technologijas 2020 m. augo maždaug 2.5 karto lyginant su 2019 m. O tai reiškia, kad baterijų technologijos toliau tobulėja ir vieno kW baterijos talpos kaina toliau reikšmingai mažėja.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia Lietuvos vyriausybę ir didžiausias savivaldybes skatinti tvarų judumą, ypatingai varomą pačio naudotojo, bei užtikrinti, kad atsirastų efektyvi ir prieinama infrastuktūrą tiems, kurie naudojasi elektromobiliais. O tam, kad tas pasikeitimas vyktų greičiau didesni akcijai iškastiniam kurui (arba transporto sektoriaus CO2 mokestis) padėtų viską kardinaliai pakeisti.