Nemokamas viešasis transportas

Miestų viešasis transportas atlieka svarbų vaidmenį tiek ekonominiu, tiek socialiniu ir ekologiniu požiūriu.

Naudos kurias sukuria viešasis transportas:

  • ekonomiškumas – mažesnė kaina nei individualių transporto priemonių ir suteikia mobilumą asmenims negalintiems įsigyti asmeninės individualios transporto priemonės;
  • efektyvus erdvės naudojimas – neapkrauna kelių ir mažina parkavimo vietų poreikį;
  • mažesnė tarša – elektriniai autobusai ir mažiau individualių taršių transporto priemonių;
  • socialinė nauda – mobilumas nepriklausomai nuo pajamų ar fizinės būklės bei galimybės socializuotis keliaujant kartu;
  • mažesnės spūstys – reikia mažiau individualių transporto priemonių;
  • ekonominė nauda – darbuotojų galimybės pasiekti darbo vietas ir tiesioginės darbo vietos.

Prieš kelis metus maždaug 45 proc. kelionių miestuose sudarė viešuoju transportu, pėščiomis ar dviračiu. Susisiekimo ministerija 2022 m. iškėlė tikslą, kad 2030 m. šis rodiklis pasiektų ne mažiau kaip 60 proc. Tai būtų labai reikšmingas didėjimas ir vienas iš esminių būdų pasiekti – padaryti miestų viešąjį transportą labiau prieinamą ir patogų gyventojams.

Geroji praktika

Vis daugiau miestų ir valstybių padaro padaro viešąjį transportą nemokamą visiems arba tam tikroms asmenų grupėms.
Talinas tapo pirmuoju Europos miestu, įvedusiu nemokamą viešąjį transportą miesto gyventojams 2013 metais. Nemokamas viešasis transportas yra prieinamas tik oficialiai registruotiems Talino gyventojams, o turistams ir lankytojams bilietai yra mokami. Pirmaisiais metais keleivių skaičius padidėjo 14 %, o pats Talinas sulaukė apie 11 000 naujų registruotų gyventojų, kas padidino miesto biudžetą apie 11 mln. eurų ir pratiškai padengė netektas pajamas dėl nemokamo viešojo transporto. 2023 m. Talino (turinčio 453 864 gyventojus) viešasis tranportas pervežė beveik 133 mln. keleivių, o Vilniaus (turinčio 605 270 gyventojus) – 158 mln.
Liuksemburgas tapo pirmąja šalimi pasaulyje, kuri visiems savo gyventojams ir lankytojams pasiūlė nemokamą viešąjį transportą. Ši iniciatyva buvo įgyvendinta 2020 m. kovo 1 d. ir apima visus šalies viešojo transporto tinklus, įskaitant traukinius, autobusus ir tramvajus. Labai reikšmingai išaugo tramvajų naudojimas, pvz., 2018 m. gruodį vidutiniškai per savaitę tramvajumi naudojosi 22 065 asmenis, o 2022 m. gruodį – 88 218.
Malta nuo 2022 m. spalio 1 d. savo gyventojams padarė viešąjį transportą (šalyje yra tik autobusai) nemokamą. 2023 m. Maltos viešuoju transportu naudojosi 67,3 mln. keleivių, o tai yra itin reikšmingas augimas lyginant su 2022 m. 49,6 mln. keleivių.

Rekomendacija

VšĮ “Žiedinė ekonomika” siekiant efektyviai panaudoti lėšas surinktas kaip parkavimo rinkliavą (ateityje ir spūsčių ir mažos taršos rinkliavas) panaudoti nemokamam viešąjam transportui.