Spūsčių mokestis

Didieji Lietuvos miestai, ypatingai Vilnius, Kaunas ir Klaipėda, piko metu patiria spūstis, kurios reikšmingai prisideda prie taršos ir turi didelius kaštus. Vienas iš efektyviausių būdų jas spręsti – taikyti spūsčių mokesčius (angl. congestion charges). Tai yra tokie mokesčiai, kurie taikomi transporto priemonių valdytojams, įvažiuojantiems ar važiuojantiems tam tikrose miesto vietose, dažniausiai centruose arba intensyvaus eismo zonose, tam tikru laiku, kai eismas yra didžiausias. Šių mokesčių tikslas yra sumažinti transporto spūstis ir paskatinti žmones naudotis alternatyviais transporto būdais, tokiais kaip viešasis transportas, dviračiai ar pėsčiųjų takai. Spūsčių mokesčių nauda:

  • spūsčių mažinimas: per didelis transporto priemonių kiekis miesto centruose sukelia spūstis, kurios lėtina eismą, ilgina kelionės laiką ir apsunkina miesto transporto sistemą. Spūsčių mokestis skatina vairuotojus rinktis kitus keliavimo būdus arba keisti kelionės laiką, taip mažindamas transporto priemonių skaičių gatvėse;
  • oro taršos mažinimas: automobilių išmetamosios dujos yra vienas didžiausių oro taršos šaltinių miestuose. Sumažinus automobilių skaičių, taip pat sumažėja kenksmingų emisijų, prisidedant prie oro kokybės gerinimo ir klimato kaitos mažinimo;
  • viešojo transporto skatinimas: spūsčių mokesčiai gali paskatinti žmones pereiti prie viešojo transporto, kuris dažniausiai yra efektyvesnis ir ekologiškesnis būdas keliauti po miestą. Tai padeda pagerinti viešojo transporto sistemas, nes padidėja keleivių skaičius ir sumažėja gatvių apkrova;
  • ekonominė nauda: spūstys sukelia ekonominių nuostolių dėl prarasto laiko, didesnių transporto išlaidų ir prasto darbo našumo. Sumažinus spūstis, verslams lengviau operuoti, o darbuotojai gali efektyviau naudotis savo laiku;
  • infrastruktūros finansavimas: surinkti spūsčių mokesčiai dažnai naudojami transporto infrastruktūros plėtrai ir viešojo transporto gerinimui. Tai gali apimti naujų dviračių takų kūrimą, viešojo transporto tinklo plėtrą ar ekologinių transporto priemonių įsigijimą.

Dalis pažangiausių Europos miestų, pvz., Londonas, Stokholmas ir Milanas, jau ne vienerius metus taiko spūsčių mokesčius.

  • Londone
    Įvestas: 2003 m.
    Mokesčio dydis: 15 svarų sterlingų (apie 18 Eur) per dieną.
    Teritorija: Londono centras.
    Poveikis: dienos metu automobilių srautas sumažėjo 18 %, spūstys sumažėjo 30 %, kelionės autobusu į centrinę dalį padėjo 33 %
  • Stokholme
    Įvestas: 2006 m. po bandomojo laikotarpio.
    Mokesčio dydis: 11–45 Švedijos kronų už įvažiavimą/išvažiavimą, priklausomai
    nuo laiko ir sezono (apie 1-4 Eur).
    Teritorija: Stokholmo centrinės zona (apie 30 km2).
    Poveikis: eismas sumažėjo 20-25 %.
  • Milane
    Įvestas: 2012 m.
    Mokesčio dydis: 7,5 Eur per dieną.
    Teritorija: Milano senamiestis (Area C).
    Poveikis: motorinio transporto srautai sumažėjo daugiau nei 38% ir tarša NOx daugiau nei 4 kartus!

Siekiant sumažinti spūstis didžiausiuose Lietuvos miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), būtų tikslinga apibrėžti centrines zonas, kuriose būtų taikomas bent 5 Eur dienos mokestis darbo valandomis. Už surinktas lėšas būtų galima elektrifikuoti ir kurti patogesnį viešąjį transportą.