Elektromobiliai yra vienintelis būdas išsivaduoti iš taršos transporto sektoriuje

Aplinkos apsaugos agentūra prognozuoja, kad jau 2030 m. metiniai elektromobilių pirkimo sandoriai sudarys 50 %. Bet ar tai yra daug ar mažai?

Remiantis Wikipedia duomenimis, 2020 m. elektromobilių (kartu su hibridais) rinkos dalys įvairiose šalyse:

Norvegijoje jau 2020 m. elektromobilių sandoriai sudaro beveik 75 % visų automobilių sandorių. Švedija (32.2 %) ir Nyderlandai (24.6 %) sparčiai vejasi. Bendras ES vidurkis siekia net 11.4 %. Tuo pačiu, elektromobiliai ES keliuose kol kas sudaro tik apie 1 %, net pačioje Norvegijoje tas skaičius tėra 16 %.

Tarptauninės energetikos agentūros duomenimis, elektromobilių pardavimai Europoje padidės nuo maždaug 1.8 mln. (2020) iki 16 mln. (2030). O tai reiškia, kad elektromobiliai sudarys daugiau 50 % naujų automobilių pardavimų rinkos!

Ar egzistuoja kokia nors kita alternatyva?

Automobilių gamintojai vis žada sumažinti savo išmetimus, ypač su ‘Euro 7’ standartu. tačiau dieselgate skandalas tik parodo, kad gamintojų duomenimis pasitikėti negalima.

Tuo pačiu vis skatinami alternatyvieji degalai, pvz. biometanas ar biodegalai. Deja, biometano kiekiai yra tokie maži, kad jie vargiai galėtų užtikrinti ir 1 % lengvųjų automobilių 2025 m. Apie biodegalų tokių kaip palmių aliejus ar PFAD (šalutinis palių aliejaus gamybos produktas) žalą klimatui, biologinei įvairovei ir žmonėms galima paskaityti čia.

Kokie scenarijai plėstis elektromobiliams Lietuvoje? Kol kas pakrovimų stotelių mažai ir vidaus degimo varikliai nėra apmokestinami už jų sukuriamą žalą gamtai (per CO2 išmetimus, azoto junginius ir t.t.). Tačiau Aplinkos ministerija bando pakeisti situaciją ir kompensacinėms išmokoms gyventojams už elektromobilį, kaip ir pernai, iš Klimato kaitos programos skirta 5 mln. eurų. Šiais metais bus išmokama didesnė subsidija už kiekvieną įsigytą elektromobilį: 5 tūkst. eurų (1 tūkst. eurų daugiau nei pernai) – už naują, 2,5 tūkst. eurų (500 eurų daugiau) – už naudotą. Papildoma 1 tūkst. eurų kompensacija bus skiriama už kiekvieną sunaikintą taršų automobilį.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia Aplinkos ministeriją didinti ne tik paramą elektromobiliams bet ir plėsti elektromobilių infrastruktūrą. Papildomai būtų galima taikyti PVM lengvatą elektromobiliams. Tuo pačiu iškastinio kuro naudojimas automobiliuose turėtų būti apmokestinamas pagal pilną gamtai daromą žalą tiek už CO2 tiek už kitas išmetamąsias dujas.