
2024 m. pradžioje Prancūzijos vyriausybė pradėjo taikyti elektromobilių „socialinės nuomos“ (Le leasing social) sistemą. Ji skirta mažas pajamas gaunantiems, bet nuo automobilio priklausomiems gyventojams pereiti prie elektrinių transporto priemonių. Planuota, kad pasinaudos 25 000 gyventojų, bet sulaukta net 90 000 paraiškų (lyginant proporciškai su Lietuva, būtų atitinkamai apie 1 000 ir 3600)., ir siūlė maždaug 100 eurų per mėnesį. 2025 m. iššūkis: tinkamai pritaikyti programą.
Kinijos prekių ženklai neįtraukti
Socialinės nuomos priemonę sudaro subsidija, siekianti net iki 13 000 eurų, kuri padengia pradinį įnašą ir išlaiko mėnesines įmokas nuo 70 iki 150 eurų, priklausomai nuo elektromobilio modelio.
Pagal schemą reikalaujama, kad elektromobilių modeliai atitiktų minimalų aplinkosauginį balą, todėl dauguma Kinijos prekės ženklų negali būti įtraukti į šią schemą.
Naudos gavėjai galės rinktis tradicinę išperkamąją nuomą arba išperkamąją nuomą su galimybe įsigyti.
Sutartis sudaroma trejiems metams, ją galima pratęsti vieną kartą. Ją galima nutraukti anksčiau laiko ir nemokamai, jei naudos gavėjas netenka darbo.
Per šešias savaites nuo socialinės išperkamosios nuomos sistemos pradžios buvo gauta 90 000 paraiškų. Tuomet vyriausybė įšaldė naujų paraiškų teikimą, tačiau taip pat nusprendė padvigubinti paramos gavėjų skaičių iki 50 000.
Subsidijų mažinimas kitose schemose
Iš pradžių šiai schemai buvo numatyta skirti 650 mln. eurų, tačiau dabar jai skiriama didesnė Prancūzijos transporto priemonių parko ekologizavimui skirtų lėšų dalis (iš viso 1,5 mlrd. eurų 2024 m.). Dėl to teko keisti kitas paramos schemas:
- Sumažinta parama privatiems asmenims, perkantiems elektromobilį.
- Parama įmonėms visiškai panaikinta.
Prancūzijoje veikiantis Pereinamojo laikotarpio mobilumo institutas siūlo du pagrindinius pokyčius, kurie turėtų pagerinti schemos veikimą 2025 m:
- apriboti schemos taikymą tik mažiausias pajamas gaunančioms grupėms
- laikyti transporto priemones sistemoje 10 metų, o ne tik išperkamosios nuomos laikotarpiu.
Pirmoji priemonė padėtų apriboti išlaidas, o antroji sumažintų netikrumą dėl likutinės elektromobilių vertės po trejų metų nuomos, perduodant transporto priemonę kitiems schemos naudos gavėjams.
Kadangi socialinė išperkamoji nuoma šiuo metu yra populiarus sprendimas, o ateityje, galbūt, ir labiau prieinamas, ji galėtų tapti pavyzdžiu kitoms šalims, įskaitant Lietuvą, kad būtų skatinamas perėjimas prie elektromobilių žemesnėse ekonominio spektro grupėse, o tai duotų didelės socialinės, ekonominės ir aplinkosauginės naudos.
VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia LR Vyriausybę, Aplinkos ir Susisiekimo ministeriją svarstyti “socialinės nuomos” priemonę.