Kaip suvaldyti žaliąjį smegenų plovimą?

Susirūpinimas aplinka ir planetos ateitimi yra augantis. Remiantis 2021 m. vasara paskelbta Eurobarometro apklausa, net daugiau nei 7 iš 10 (72 %) Lietuvių mano, kad klimato kaita yra labai rimta problema. Taip pat net 13 % mano, kad klimato kaita yra opiausia pasaulinė problema, nepaisant to, kad Lietuva kaip ir kitos šalys vis dar yra pandemijos gniaužtuose.

Vis daugiau piliečių nori prisijungti prie kovos su klimato kaita, tačiau dažnai nežinai kaip galėtų prisidėti. Gaunantys nepatikimą informaciją apie tvarius pasirinkimus ir nuolat sulaukiantis žalių tvirtinimų, žmonės dažnai pasimeta, kuomet reikia indentifikuoti mažiau aplinkai žalingus produktus, paslaugas, judumo būdus, šildymo sprendimus it t.t. Tai turėtų būti padaroma lengviau.

Lietuvos ekonomikos perėjimas į klimatui neutralią nebus paprastas (kartais alternatyvos yra sunkiai prieinamos, įperkamos ar naudojamos) vien be papildomos ir klaidinančios informacijos. Taip pat planetai žalingi verslai neturėtų turėti galimybės pasipelnyti iš žmonių noro keisti savo vartojimą ir prisidėti prie aplinkosaugos.

Greenpeace - Search Result

Tad kaip būtų galima išspręsti tokią problemą? Vienas iš variantų – teisinis. Kuomet įmonės teikia klaidinančius teiginius – galima jas paduoti į teismą. Konkurencijos tarnyba nustatė, kad bendrovės „Neste Lietuva“ skleista reklama, kurioje buvo nurodyta, kad naudojant „Neste“ degalus yra išmetama iki 20 proc. mažiau CO2 dujų, klaidino vartotojus. Už Reklamos įstatymo pažeidimą Konkurencijos taryba degalais prekiaujančiai bendrovei skyrė 8 688 Eur baudą.

Kitas neseniai įvykęs atvejis – rekordinė bauda už vartotojų klaidinimą Kanadoje. Keurig Canada įmonė už klaidinančius teiginius apie jų vienkartinių kavos kapsulių perdirbamumą buvo nubausti beveik 4 mln. Kanados dolerių bausme:

  • sumokėti 3 mln. baudą
  • paaukoti 0.8 mln. labdaringai organizacijai;
  • padengti 85 000 dolerių tyrimo išlaidas;
  • pakeisti teiginius apie perdirbamumą ant K-Cup kapsulių.

Teisinis kelias yra vienas iš sprendimų, deja, jis mažai efektyvus bei gali ilgai užtrukti ir pareikalauti nemažų išlaidų nustatant pažeidėjus. Kitas kelias, būtų draudimas naudoti tam tikrus teiginius be atitinkamo pagrindimo. Europos Sąjunga jau yra apribojusi tam tikrų teiginių naudojimą apie teigiamą poveikį sveikatai.

Danijos vartotojų ombudsmenas 2021 m. gruodį pateikė paaiškinimą, kad norint naudoti reklaminius teiginius tokius kaip “žalias”, “klimatui draugiškas”, “tvarus” ir pan., turėtų pateikti dokumentus įrodančius, kad jie yra teisingi. Įrodymu būtų laikoma produktų būvio ciklas. Priešingu atveju gali grėsti dideli multimilijoniniai iškiniai.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia teisingumo ministeriją kartu su Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba imtis panašios iniciatyvos ir pažaboti žaliojio smegenų plovimo plitimą.