Elektromobiliai ir tinklo balansavimas

Elektromobiliai turi daugybę privalumų aplinkai, bet ateityje jie taip pat galės ir reikšmingai prisidėti balansuojant elektros energijos tinklą.

Visų pirma, tinklo balansavimas yra sudėtinga užduotis, nes elektros energijos srautas nuolat svyruoja. Elektros energijos poreikį gali lemti įvairūs įvykiai, pavyzdžiui, neplanuota techninė priežiūra, prastas oras ar net virdulio užvirinimas puodeliui arbatos žiūrint populiarią laidą ar varžybas.

Balansavimas padeda suvaldyti elektros energijos paklausos ir pasiūlos svyravimus. Tinklo operatoriai bendradarbiauja su elektros energijos gamintojais teikdami pagalbines paslaugas, kurios reguliuoja tinklą ir leidžia saugiai naudoti elektros energiją. Tai įvairios funkcijos, padedančios tinklo operatoriams palaikyti patikimą energetikos sistemą. Tai nenutrūkstantis darbas reikalaujantis didelio sistemos lankstumo.

Naudodami išmaniąsias įkrovimo technologijas, elektromobilių vairuotojai gali planuoti įkrovimo laiką taip, kad pasinaudotų ne piko metu, kai dėl mažesnės paklausos arba kai yra atsinaujinančiosios energijos, pavyzdžiui, saulės ar vėjo, perteklius, taikomi mažesni tarifai. Toks lankstumas bus ypač naudingas elektros tinklui tais atvejais, kai EV vairuotojai paklausą perkelia į dieną ir savo elektromobilį įkrauna ilgam, pavyzdžiui, darbe.

Ne tik elektromobilių vairuotojai gali pasinaudoti išmaniosios įkrovimo prieigos teikiamomis galimybėmis. Tą gali daryti ir tie, kurie turi elektrines baterijas. Lietuvoje 2030 m. elektromobilių prognozuojama, kad elektromobilių skaičius pasieks 250 000. Jis kasmet dėl balansavimo galės padėti sutaupyti šimtus milijonų vien dėl paklausos ir pasiūlos subalansavimo.

Transporto priemonės į tinklą (V2G) technologija iš esmės yra sistema, kurioje elektromobilis prijungiamas prie išmaniojo įkroviklio ir užtikrina dvikrypčius energijos srautus. Ji taip pat įkrauna, kaupia ir iškrauna elektros energiją.

Transporto priemonės į tinklą įkroviklis leidžia elektromobilio akumuliatoriuje sukauptą energiją siųsti atgal į tinklą, kai ji nenaudojama. Dėl to elektromobilis tampa lanksčiu energijos ištekliumi, kurį galima naudoti tinklo balansavimo procese. Pagerinus energijos tiekimo saugumą ir tinklo stabilumą apskritai, sumažėja pagalbinių paslaugų poreikis (ir sutaupoma lėšų). Be naudos, kurią teikia elektromobilių tinklo balansavimas, yra ir kitų teigiamų V2G technologijos aspektų.

Į tinklą integruojant vis daugiau atsinaujinančių energijos šaltinių, pavyzdžiui, vėjo ir saulės energijos, didės tinklo balansavimo poreikis. Kai atsinaujinantys šaltiniai nėra naudojami visu pajėgumu, vietoj jų gali veikti elektromobilių gebėjimas kaupti energiją, kad būtų pakeistas energijos poreikis ir sumažintas poreikis gaminti elektros energiją naudojant iškastinį kurą.

Elektromobilių transporto priemonės ir tinklo technologijos galimybės taip pat gali padėti elektromobilių vairuotojams užsidirbti. Dekarbonizuojant ekonomiką, ateityje elektros energijos poreikis didės. Taip pat ir skirstymo bei perdavimo tinklų. Elektromobilių savininkams tampant ir balansuotoju, sumažėja poreikis investuoti į naujus elektros energijos tinklus.

Daug elektromobilių vairuotojų nerimauja dėl savo elektromobilių akumuliatoriaus būklės – dažnai įkraunant ir iškraunant akumuliatorių, jis gali sparčiau degraduoti. Tačiau kruopščiai valdomas akumuliatoriaus įkrovimas iš tikrųjų gali padėti sumažinti akumuliatoriaus degradaciją. Išmanusis įkrovimas gali reguliuoti įkrovimo trukmę ir sumažinti perkaitimą, kuris yra viena iš pagrindinių akumuliatoriaus nusidėvėjimo priežasčių.

Norint, kad keliuose būtų vis daugiau elektromobilių, labai svarbu plėsti išmaniąją V2G infrastruktūrą. Vienas iš būdų šiam augimui paremti – išmaniųjų tinklų kūrimas.

Išmanieji tinklai sukuria decentralizuotą elektros energijos tinklą, galintį palaikyti naujas energijos sistemas, pavyzdžiui, atsinaujinančiuosius šaltinius, baterijų operatorius ir elektromobilius. Išmaniųjų tinklų plėtra ne tik padeda pereiti prie elektromobilių, bet ir mažina elektromobilių įkrovimo išlaidas vairuotojams. Kuriamos darbo vietos ir skatinamas ekonomikos augimas bei didinamas tinklo saugumas ir atsparumas.

Kokio dydžio bus suminis elektromobilių baterijų dydis 2030? Skaičiuojant, kad vidutinis baterijos talpos dydis 50 kWh (nors, tikėtina, kad jie bus gerokai talpesni), 2030 m. elektromobiliai turės

250 000 x 50 kWh = 12,5 GWh

Skaičiuojant, kad bent 15 % tų elektromobilių savininkų yra visą dieną prijungę savo elektromobilius prie tinklų, gaunasi 1,875 GWh. Tai yra ekvivalenti vidutinė Kruonio hidroelektrinės pagaminta elektros energija per dieną 2020 ir 2021.

Tad V2G technologija gali tapti labai reikšmingu balansavimo įrankiu ateityje. Svarbiausia, kad nebūtų sukama į apgaulingas ir klaidingas biodegalų sritis ar siekiant patenkinti “bazinę apkrovą” būtų sukama į atominę energetiką.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia energetikos ministeriją ir LR Seimo narius kuo skubiau ir intensyviau skatinti elektrinį transportą ir visiškai atsisakyti biodegalų kaip itin neefektyvios, taršios ir apgaulingos technologijos.