ES šalyse elektra iš atsinaujinančių išteklių yra tinkamai apskaitoma transporte

Mokslas aiškus – elektromobiliai yra daugiau nei 3 kartus efektyvesni nei automobiliai su vidaus degimo varikliu. Tuo pačiu, elektra iš atsinaujinančių išteklių sumažina šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) kiekį maždaug 5 kartus lyginant su įprastiniais pirmos kartos biodegalais (plačiau čia). Dėl to Europos Komisija labai aiškiai pasisako naujai priimtoje atsinaujinančių išteklių direktyvos versijoje (čia):

"Renewable electricity should be considered to have zero greenhouse gas emissions, meaning it saves 100% of greenhouse gas emissions compared to electricity produced from fossil fuels <...> Electrification relying on renewable energy sources would therefore become the most efficient way to decarbonise road transport <...> Direct electrification of end-use sectors, including the transport sector, contributes to the system efficiency and facilitates the transition to an energy system based on renewable
energy." 

Be jokios abejonės, elektrifikacija ir elektros naudojimas yra prioritetas dekarbonizuojant transporto sistemą.

Taip pat atsinaujinančių išteklių transporte dalis yra apskaitoma pagal faktinį elektros efektyvumą (čia):

"11.7. apskaičiuojant elektrifikuoto geležinkelio transporto priemonių sunaudotos elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekį, laikoma, kad tas sunaudotas kiekis yra 1,5 karto didesnis už faktines elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių sąnaudas. Apskaičiuojant elektrinių kelių transporto priemonių suvartotos elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekį, kaip nurodyta Metodikos 11.2 papunktyje, laikoma, kad tas suvartotas kiekis yra 4 kartus didesnis nei faktinės elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių sąnaudos;"

Deja, DAIE apskaitos vienetuose taikomas daugiklis tesiekia 1 (čia).

Nemažai ES šalių jau apskaito elektrą iš atsinaujinančių išteklių ir taiko daugiklį 4 kelių ir 1.5 geležinkelio transportui (daugiau informacijos čia):

  • Airija
  • Austrija
  • Danija
  • Estija
  • Ispanija
  • Italija
  • Kroatija
  • Latvija
  • Malta
  • Nyderlandai
  • Portugalija
  • Prancūzija
  • Slovakija
  • Slovėnija
  • Vengrija
  • Vokietija

Sąrašas nėra baigtinis, nes paskutinį kartą atnaujintas 2022 Spalį.

Ką reikėtų keisti Atsinaujinančių išteklių energijos įstatyme, kad Lietuvoje taip pat būtų atitinkamai užskaitoma ir skatinamas transportas varomas elektra iš atsinaujinančių išteklių:

  1. Padidinti tikslus į tuos, kurie atitiktų naujausią atsinaujinančių išteklių energetikos direktyvą, pvz.:

16 straipsnis. Įpareigojimai degalų ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjams

1. Kiekvienais kalendoriniais metais degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių turi sudaryti atitinkamą bendros degalų tiekėjo vidaus rinkai patiekto benzino ir dyzelino energinės vertės dalį:

1) nuo 2022 metų – ne mažiau kaip 6,8 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 0,2 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

2) nuo 2023 metų – ne mažiau kaip 7,2 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 0,4 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

3) nuo 2024 metų – ne mažiau kaip 7,8 8 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 0,7 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

4) nuo 2025 metų – ne mažiau kaip 8,6 10 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 1 procentinį punktą turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

5) nuo 2026 metų – ne mažiau kaip 9,8 13 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 1,4 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

6) nuo 2027 metų – ne mažiau kaip 11,3 17 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 1,8 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

7) nuo 2028 metų – ne mažiau kaip 12,9 21 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 2,2 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

8) nuo 2029 metų – ne mažiau kaip 14,7 25 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 2,7 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

9) nuo 2030 metų – ne mažiau kaip 16,8 29 procentinio punkto, iš kurių ne mažiau kaip 3,5 procentinio punkto turi sudaryti pažangieji biodegalai ir (ar) nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai iš atsinaujinančių energijos išteklių.

2. Išbraukti teisės aktus, kurie privalomai nurodo kiek pirmos kartos biodegalų yra privalomai maišoma į degalus, tai ne tik skatina tolesnį biologinės įvairovės naikinimą Lietuvoje bei pasaulyje, bet ir iškraipo konkurenciją, pvz.:

16 str. 2. Degalų tiekėjai, siekdami šio straipsnio 1 dalyje numatyto įpareigojimo, turi užtikrinti, kad kiekviename vidaus rinkai patiekto benzino litre būtų ne mažiau kaip 6,6 procento biodegalų, o kiekviename vidaus rinkai patiekto dyzelino litre būtų ne mažiau kaip 6,2 procento biodegalų, skaičiuojant pagal bendrą degalų ir biodegalų mišinio energinę vertę.

3. Apskaityti elektrą iš atsinaujinančių išteklių pagal efektyvumą ir sumažinamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, pvz.:

16 str. 14. Elektrifikuoto geležinkelio transporto priemonių sunaudotos elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekis laikomas 1,5 karto didesnis už faktines elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių sąnaudas. Elektrinių kelių transporto priemonių suvartotos elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių kiekis laikomas 4 kartus didesnis nei faktinės elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių sąnaudos.

4. Į DAIE apskaitos vienetų sistemą įtraukti ir privačias elektromobilių įkrovos prieigas.

5. Plėsti Elektromobilių įkrovimo infrastruktūrą, pvz.:

23 str. 21. Nuo 2024 m. liepos 1 d. visose degalinėse turi būti įrengta bent viena viešoji didelės arba labai didelės galios elektromobilių įkrovimo prieiga.

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia LR Seimo narius ir Energetikos ministeriją imtis alternatyviųjų degalų įstatymo reformos siekiant užtikrinti, kad būtų pereinama prie elektrinio mobilumo ir atsisakoma iškastinio kuro bei netvarių pirmos kartos biodegalų.