Tekstilės pakartotinis naudojimas ir perdirbimas vietoje

Atliekų prevencija yra atliekų tvarkymo hierarchijos viršūnėje ir teigiamas pakartotinio naudojimo ir naudotų tekstilės gaminių pardavimo poveikis stiprėja kartais, kuomet tai yra daroma vietoje. Pakartotinis naudojimas vietoje yra pats tvariausias būdas uždaryti tekstilės produktų žiedą ir sukurti vietos darbus žiedinei ir socialiai teisingą ekonomikos transformacijai. Būtent šioje srityje labiausiai prisideda socialiniai verslai dirbantys pakartotinio naudojimo sektoriuje įgyvendindami atliekų tvarkymo hierarchiją ir artumo principą. Priedo, sukuriamos galimybės gyventojams iš pažeidžiamų socialinių grupių rasti pakartotiniam naudojimui tinkamų rūbų už prieinamą kainą. Kaip tokią transformaciją įgyvendinti?

  1. Partnerystės didesniam surinkimui ir tvarkymui
  • Partnerystė su vietos savivalda kuriant darbo vietas

Privalomas tekstilės gaminių surinkimas visoje ES jau greitai įgaus formą, tačiau tam, kad jo įgyvendinimas sukurtų kuo didesnę vertę, būtina ieškoti būdų įtraukti vietos bendruomenes ir socialinius verslus. Antverpeno miesto savivaldybė atsižvelgdama į tokius priritetus, juos surašė į viešojo pirkimo sąlygas, kurias laimėjo keletas susijungusių socialinių verslų (plačiau apie De Collectie čia).

  • Partnerystė su privačiu sektoriumi vietos pakartotiniam naudojimui

Socialiniai verslai dažnai nėra įtraukiami į bendradarbiavimą su privačiu verslu, tačiau tai yra nemažas praradimas abejoms pusėms. Lygiavertis bendradarbiavimas gali sukurti gerokai aukštesnę pridėtinę vertę. Nyderlanduose atliekų surinkimo įmonė visą surinktą tekstilę paaukoja Het Goed (socialinis verslas parduodantis naudotus daiktus), kurie po to atrenka tinkamus pakartotiniam naudojimui tekstilės gaminius, juos išvalo ir pateikia į rinką.

2. Vietos pakartotinis naudojimas per inovacijas

Siekiant maksimaliai išnaudoti naudotų prekių rinką, socialinės įmonės, veikiančios kaip pakartotinio naudojimo operatoriai, vysto inovatyvias veiklas ir verslo modelius. Pavyzdžiais galėtų būti naudotų daiktų parduotuvės ar įvairios ‘upcycling’ iniciatyvos. Taip pat nemažai didesnių socialinių įmonių turi savo e-komercijos sprendimus apimančius tekstilės gaminius. Keletas pavyzdžių: LabelEmaus, Widado ir Thriftify.

  • Didesnis vietos pakartotinio naudojimo rodiklis per inovatyvius verslo ir vartojimo modelius

Socialiniai verslai turi ilgą patirtį vystant kūrybingus verslo modelius ir buriant vietos bendruomenes, kad būtų didesnis pakartotinio naudojimo rodiklis. Šiuo atveju, pristatymas labai įperkamų alternatyvų, ypatingai vietovėse kur dominuoja žemos pajamos gali būti efektyvi strategija augti pakartotiniam naudojimui. Terre socialinis verslas, per metus surenkantis virš 16000 tonų dėvėtų drabužių, yra įsteigęs 20 parduotuvių. Juose vyrauja konceptas – “kuo daugiau perki, tuo mažiau moki”.

Kita strategija siekiant padidinti vietos tekstilės produktų pakartotinį naudojimą yra per elgsenos pokyčius. Tą galima padaryti pristatant bendruomenėms alternatyvų vartojimą ir skatinant žiedinę ekonomiką. Dubline Crumin rajone veikia “Drabužių mainai Crumin” iniciatyva, kurioje vietos bendruomenė nuolat organizuoja drabužių mainus.

  • Perdirbimo ir taisymo veiklų integravimas

Dalis socialinių verslų pasineria į įvairius inovatyvius taisymo ir aukštesnės vertės perdirbimo veiklas. Taisant daiktų tarnavimo laikotarpis gali būti gerokai prailgintas, o vykdant aukštesnės vertės perdirbimą daiktai įgauna gerokai didesnę nei tik medžiagų vertę bei tampa tinkami tolesniam naudojimui. Le Relais Est Prancūzijos Elzaso ir Comte regionuose vykdo iniciatyvą, kuria asmenys iš pažeidžiamų socialinių grupių yra apmokomi naujų įgūdžių, kuriuos naudoja siuvant darbo rūbus iš surinktų tekstilės produktų. Katalonijoje Solidanca atlieka panašias veiklas – apmoko žmones įvairių taisymo įgūdžių ir teikia tokias paslaugas

3. Vietos perdirbimo vystymas tekstilės srautams, kuri netinka pakartotiniam naudojimui

Tik maždaug 1 % iš surinkos tekstilės Europoje yra perdirbama gaminant naujus drabužius. Augant tekstilės srautams ir mažėjant jos kokybei, socialinės įmonės vis dažniau susiduria su dideliais pakartotiniam naudojimui netinkančiais tekstilės kiekiais.

  • Suradimas žiedinių ir vietos sprendimų netinkamiems pakartotiniam naudojimui produktams

Life Kanna Green projektas siekia surinkti panaudotus batus (jų pardavimo vietose ir internetu) ir juos perdirbti (išardant, smulkinant ir siekiant maksimaliai vėl įtraukti į gamybą). Tam yra siekiama sujungti visus batų gamybos ir perdirbimo vertės grandinės narius.

  • Uždaromas tekstilės perdirbimo žiedas: perdirbama ir panaudojama vietoje

Vietos perdirbimas sukuria darbus žmonėms regione. Dėl šios priežasties vietos valdžios institucijos gali būti suinteresuotos kurti viešą ir privačią partnerystę tekstilės sektoriuje. CircularWool projekto esmė yra sukurti siūlus iš perdirbtos vilnos. Ją įgyvendina Katalonijos atliekų agentūra, kartu su privačiais partneriais ir nevyriausybine organizacija Solidanca. Surinkti naudoti vilnoniai drabužiai, kurie netinka pakartotiniam naudojimui, yra ardomi ir tiekiami vietos siūlų gamintojams.

4. Naudotos tekstilės naudojimo skaidrumo didinimas

Didesnis skaidrumas suteikia galimybes naudotos tekstilės valdymą padaryti geresnį – pagerinant bendradarbiavimą tarp visų dalyvių, nuo gyventojų aukojančių naudotus rūbus iki savivaldos organizuojančios tekstilės atliekų surinkimą.

  • Išvystymas produktų etikečių užtikrinančių skaidrumą ir atsekamumą

FairWertung yra Vokietijos organizacija, kurios pagrindinis tikslas yra padėti apie 130 Vokietijos ne pelno siekiančių tekstilės surinkėjų būti geriau matomiems per atitinkamą prekės ženklą. ‘Fairwetung’ etiketė parodo, kad jo turėtojai yra ne pelno organizacijos, paaukoti ar surinkti drabužiai bus paaukoti tiems kam labiausiai reikia, o jeigu parduoti – surinktos lėšos skirtos socialiniams organizacijų tikslams įgyvendinti.

5. Išplečiamas produkto gyvavimo laikotarpis jį eksportuojant

Kuomet pakartotinis tekstilės naudojimas padeda išvengti naujų drabužių gamybos, eksportas gali būti laikomas naudingesniu aplinkai nei perdirbimas. Tekstilės eksportas už ES atveria galimybes ištęsti jos naudojimo laikotarpį, bet turi būti griežtai reguliuojamas dėl daugybės nelegalių veiklų pavyzdžių.

  • Eksportas sukuriantis darbo vietas eksportuojančioje ir gaunančioje šalyje

Le Relais eksportuoja atrinktus ir tinkamus pakartotiniam naudojimui drabužius. Siekiant užtikrinti tinkamą eksportuojamų drabužių kiekį ir sukurti darbo vietas gaunančiose šalyse, Le Relais atidarė rūšiavimo centrus trijose valstybėse: Burkina Faso, Senegale ir Madagaskare. Surinkimas ir pirminis atrinkimas yra vykdomas Prancūzijoje, tolesnis paruošimas pakartotiniam naudojimui vykdomas rūšiavimo centruose.

Pagrindiniai principai, kurie padėtų tą paskatinti, keičiant Atliekų direktyvą ir papildant ją tekstilės produktais:

  • Privalomi pakartotinio naudojimo rodikliai per didesnę gamintojo atsakomybę
  • Naudoti per didesnę gamintojo atsakomybę surinktas lėšas finansuoti pakartotinio naudojimo veiklas. Prioritetas turėtų būti teikiamas socialinėms įmonėms
  • 0 PVM socialinėms įmonėms parduodančioms dėvėtus daiktus
  • Išplėsti žaliuosius (ir žiedinius) pirkimus įtraukiant naudotus daiktus (ir tekstilę) iš vietos tiekėjų kaip vieną iš kriterijų

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia aplinkos ministeriją ir savivaldos institucijas ieškoti sprendimų, kurie padėtų sutvarkyti milžiniškus tekstilės atliekų srautus, juos kaip įmanoma daugiau pakartotinai naudoti ir sukurti vietos darbo vietas.