Trūksta įkrovimo stotelių? Yra sprendimas

Elektromobilumas yra transporto ateitis. Remiantis Lietuvos energetikos agentūros duomenimis (čia), Lietuvos kelių transporto priemonių parko registre 2024 m. rugpjūčio 1 d. iš viso  buvo 23 809 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 13 921 – grynasis elektromobilis ir  9 888 – iš išorės įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 482 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 476 – grynieji elektromobiliai ir 6 – iš išorės įkraunami hibridai.

Per liepą elektromobilių užimama viso šalies lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,36 procento. Grynieji elektromobiliai užėmė 0,8 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, iš išorės įkraunami hibridai – 0,56 procento.

Kaip vienas iš pagrindinių iššūkių transporto elektrifikacijai, LRT interneto portale (čia), pateikiama menkai išvystyta įkrovimo stotelių infrastruktūra:

Galima daryti išvadą, kad komerciniais pagrindais veikiantis elektromobilių įkrovimo tinklas neatsiras tol, kol keliuose nebus pakankamai elektromobilių. O elektromobilių plėtra bus lėta tol, kol nebus gero įkrovimo tinklo.

Vienas iš bandomų sprendimų – ES ir Vyriausybės lėšomis prie pagrindinių šalies magistralių pastatyta maždaug 30-ies stotelių greitojo (iki 50 kW galios) įkrovimo tinklas. Europos reikalavimu šios stotelės turėjo būti bent 5 metus eksploatuojamos, iš naudotojų nerenkant jokių mokesčių. Bet jis yra nepakankamas ir norint turėtų efektyvų įkrovimo stotelių tinklą, jis turi būti ekvivalentus iškastinio kuro stotelių tinklui.

Alternatyviųjų degalų įstatymo 23 str. 16 d.:

“Nuo 2023 m. sausio 1 d. visose statomose arba rekonstruojamose degalinėse turi būti įrengta bent viena viešoji didelės arba labai didelės galios elektromobilių įkrovimo prieiga.”

Tačiau kiek per metus statoma ar rekonstruojama degalinių? Itin nedaug, tad tai yra neveiksminga.

Ir čia ateina pavyzdinis sprendimas iš Vokietijos įstatymo projekto (čia):

“Operatoriai, kuriems priklauso ne mažiau kaip 200 degalinių, privalės visose degalinėse įrengti bent 150 kilovatvalandžių (kWh) talpos įkrovimo taškus.”

Alternatyviųjų degalų įstatyme būtų galima 23 str. 16 d. performuluoti atitinkamą nuostatą taip:

„16. Nuo 2026 m. sausio 1 d. visose degalinių teritorijose turi būti įrengta bent viena viešoji didelės arba labai didelės galios elektromobilių įkrovimo prieiga. Šioje dalyje nustatytas reikalavimas netaikomas, jeigu nuo degalinės teritorijos ne didesniu kaip 500 metrų atstumu jau yra įrengta viešoji didelės arba labai didelės galios elektromobilių įkrovimo prieiga.“

VšĮ “Žiedinė ekonomika” kviečia Energetikos ministeriją ir LR Seimo narius išspręsti situaciją su elektromobilių įkrovimo stotelių trūkumu.