Įmonių automobiliai sudaro daugiau nei pusę kasmet parduodamų naujų automobilių ir, kadangi jais važinėjama daugiau nei asmeniniais automobiliais, jie išmeta apie 73 proc. naujų automobilių išmetamų teršalų ES. Tad prioritetas ir sąlyginai lengvai įgyvendinama užduotis – visiškai elektrifikuoti automobilių parkus. Tai turėtų būti atlikta visoje ES ne vėliau kaip iki 2030 m., o šalyse, kuriose elektromobilių rinkos jau pažengusios, – iki 2025 m., kad būtų sumažintas neproporcingai didelis jų poveikis aplinkai.
Siekiant iki 2050 m. sukurti nulinės taršos kelių transporto sistemą ir įgyvendinti prisiimtus klimato neutralumo įsipareigojimus, visi nauji lengvieji automobiliai, furgonai, mažesni sunkvežimiai ir autobusai ne vėliau kaip 2035 m. turės būti nulinės taršos. Tačiau šiuo metu šeši iš dešimties Europoje parduodamų automobilių yra tarnybiniai automobiliai, o 2020 m. 87 proc. šių naujai įregistruotų automobilių vis dar buvo benzininės ir dyzelinės transporto priemonės.
Kadangi transporto priemonių parkai neproporcingai prisideda prie kelių transporto išmetamų teršalų kiekio ir juos galima sumažinti vos keliomis paprastomis priemonėmis, transporto priemonių parkų elektrifikavimas – žemai kabantis vaisius tiek vyriausybėms, tiek ES institucijoms, siekiančioms mažinti anglies dioksido išmetimą transporto sektoriuje.
Pirmenybę teikiant automobilių parkų elektrifikavimui, bus užtikrintas didžiausias ir greičiausias bendras poveikis mažinant CO2 kiekį šiame sektoriuje. Jau vien dėl to, kad įmonių transporto priemonės į naudotų automobilių rinką patenka greičiau nei privačios (paprastai po 3-5 metų). Organizacijos Transport & Environment skaičiavimais, Europos Sąjungoje 2025 m. naudotų automobilių rinką turėtų pasiekti 1,4 mln. elektromobilių, o 2030 m. – 3,4 mln. elektromobilių, taigi naudotų automobilių pirkėjams bus prieinami beveik naujos būklės elektromobiliai.
Įmonių transporto priemonių parkus galima elektrifikuoti iš dalies vykdant nacionalines mokesčių reformas, taip pat ES lygmeniu nukreipiant įmones į nulinės taršos transporto priemonių parkus, didinant paklausą visoje ES, stiprinant investicijas ir plečiant nulinės taršos transporto priemonių gamybą ES.
Priemonės galinčios padėti įmonėms pereiti prie elektrifikuoto transporto priemonių parko:
- aukštas taršaus automobilio registracijos mokestis;
- aukštas taršaus automobilio metinis mokestis;
- aukštas akcizas/CO2 mokestis taršiems degalams (iškastinio kuro ir skystiesiems biodegalams);
- aukštas kelių mokestis taršioms transporto priemonėms;
- aukštas taršos mokestis transporto priemonėms;
- jokio registracijos mokesčio elektromobiliams;
- jokio metinio mokesčio elektromobiliams;
- PVM lengvata elektromobiliams;
- subsidijos įsigijant elektromobilius;
- subsidijos įsirengiant elektromobilių stoteles;
- tinkama apskaita elektros iš atsinaujinančių išteklių sunaudotos transporte (4x daugiklis dėl elektromobilių efektyvumo ir didelio ŠESD sutaupymo).
Šiuo metu Lietuvoje yra vieni mažiausių akcizų degalams, bet po truputį kelią skinasi nauja akcizo dedamoji priklausanti nuo CO2 išmetimų (deja, yra daroma didžiulė klaida laikant gamtines dujas pereinamuoju kuru):
Kasmet indeksuojamas automobilių registracijos mokestis:
Metinis automobilių mokestis kol kas nėra taikomas, bet, tikėtina, neužilgo diskusijos gali sugrįžti (plačiau čia). Pažymėtina, kad automobilių metinis mokestis yra viena iš pagrindinių priemonių elektrifikuojančių dalies Vakarų Europos valstybių įmonių auto parkus. Palyginimas (2021 m. duomenys):
Nuo šių metų įmonių elektromobiliams (N1 klasės) yra taikomos PVM lengvatos ir kelių mokesčių lengvatos. Tai turėtų dalinai paskatinti įmones elektrifikuoti lengvuosius krovininius automobilius (iki 3,5 tonos). Toliau augantis kelių mokestis transporto priemonėms naudojančioms iškastinį kurą galėtų turėti reikšmingą postūmį:
Galiausiai lieka mokestis už teršimą iš mobiliųjų taršos šaltinių (taikomas tik komerciniam transportui, įskaitant M1 kategoriją, kuris yra nekeistas mažiausiai nuo 2010 m. ir labiau simbolinis nei skatinantis mažinti taršą:
Atsižvelgiant į tai kiek daug priemonių yra įgyvendinti “teršėjas moka” principą ir didinti mokestinę aplinką besinaudojantiems automobiliais su vidaus degimo varikliais, pasiekti elektromobilumą neturėtų būti sunku. Tereikia tik kažkiek politinės valios.